Selviydy voittajana some-kilpailusta

Some-kilpailut ovat toimiva tapa sitouttaa omia faneja ja tavoittaa uutta yleisöä. Esimerkiksi uuden tuotteen tai palvelun lanseerauksen yhteydessä järjestettynä arvonta auttaa levittämään viestiä eteenpäin ja keräämään tavoittavuutta julkaisulle. Kun kilpailuja ei järjestä liian usein, ne eivät ärsytä yleisöäsi eivätkä vie liikaa huomiota sivun muilta sisällöiltä.

Some-kilpailuja tehdessä kannattaa kuitenkin muistaa muutama tärkeä pointti, jotta kilpailusi on onnistunut ja sääntöjen mukainen. Facebook-sivujen käyttöehdot päivittyvät useasti, joten hyvä nyrkkisääntö on lukaista säännöt läpi ennen jokaista järjestämääsi some-kilpailua. Somessa törmää lähes päivittäin kisaan, jossa käyttöehtoja on rikottu – esimerkiksi suosittu ”tykkää ja jaa” -käytäntö on säännöissä kielletty.  Vaikka kaikki eivät sääntöjä noudatakaan, ei sääntöjen vastaista kampanjaa kannata tehdä vaikka ”muutkin tekevät niin”. Vaikka Facebookilta harvemmin takerrutaan sääntörikkomuksiin, voi pahimmassa tapauksessa sääntöjen vastaisesta käytöksestä saada jäähyn omille sivuilleen. Samat käyttöehdot pätevät myös Instagramissa.

Yksi viimeisimmistä uudistuksista Facebookin kampanjasäännöissä on, että Facebookin toiminnallisuuksia voi hyödyntää jälleen arvontaan osallistumisessa. Ennen säännöissä kiellettiin, että osallistumisehtona on esimerkiksi sivusta tykkääminen. Nykyään on siis mahdollista pyytää arvontaan osallistujaa tykkäämään sivustasi, mutta kannattaa muistaa, että silloin sivutykkääjiksi päätyy helposti ihmisiä, jotka eivät ole oikeaa kohderyhmää ja tykkäävät sivustasi vain palkinnon vuoksi. On enemmänkin haitallista, jos sivullasi on satoja tykkääjiä, jotka eivät reagoi mitenkään julkaisuihisi. Silloin Facebookin algoritmi ajattelee, ettei sivusi julkaisut ole tykkääjiesi mielestä kiinnostavia ja saattaa sen vuoksi antaa julkaisuille vähemmän näyttökertoja. Yritä siis tehdä some-kilpailusta mahdollisimman relevantti kohderyhmälle ja kohdenna se yrityksesi toiminta-alasta kiinnostuneille.

Miten some-kilpailusta saa kaiken hyödyn irti?

Kun säännöt ovat hallussa, on seuraava askel miettiä kilpailun sisältöä. Miksi järjestätte kilpailun ja mitä sillä tavoittelette? Yksi hyvä tavoite on kerätä kilpailun avulla kohderyhmältä tärkeää ja hyödyllistä tietoa. Kilpailut ovat hyvä hetki pyytää palautetta, kehitysideoita tai mielipiteitä tuotekehittelyyn liittyen. Tai voisitteko järjestää kuvakilpailun, jonka kuvia voitte hyödyntää markkinoinnissa? Tällöin kisasäännöissä tulee kertoa selkeästi, missä ja miten kuvia tullaan käyttämään.

Kilpailua suunnitellessa on tärkeää miettiä myös, onko kilpailun palkinto relevantti kohderyhmääsi ajatellen. Onko esimerkiksi potkulauta toimiva palkinto IT-yrityksen some-kilpailussa? Palkinnon olisi hyvä liittyä yrityksen toimintaan ja sopia myös kohderyhmälle.

Myös palkinnon ja osallistumistavan tulisi olla harmoniassa keskenään. Jos kilpailuun osallistuakseen täytyy kuvata ja editoida video, ei 10 euron arvoinen palkinto ole välttämättä tarpeeksi palkitseva nähdystä vaivasta. Palkinnon ei tarvitse aina olla kallis läppäri tai ulkomaanmatka – voisitteko esimerkiksi järjestää workshopin tai tilaisuuden, jossa kilpailun voittajat pääsevät testaamaan tuotetta?