asiakkaat / case / sisältömarkkinointi / tampere / yhteistyö

Tapahtumatuotanto Voltti Oy

Hektisessä somessa kauppa voi olla pitkissä kantimissa – Tapahtumatuotanto Voltti Oy:n pikkujoulukampanjassa vahvistettiin brändiä onnistuneesti

Pikkujoulukausi käy kuumimmillaan. Osassa yrityksistä pikkujoulut on suunniteltu hyvissä ajoin jo keväällä, mutta yllättävän monet havahtuvat uhkaavasti lähestyviin joulujuhliin vasta nyt. Monet turvautuvat toistamaan kiireessä saman viimevuotisen kaavan. Yhdessä Tapahtumatuotanto Voltti Oy:n kanssa halusimme tavoittaa yrityspäättäjät somessa ja tarjota vaihtoehdon kaavoihin kangistuneille pikkujouluille.

Tapahtumatuotanto Voltti Oy tunnetaan Likkojen Lenkki– ja RotuaariRalli-tapahtumistaan, mutta yrityksellä on myös pian kymmenen vuoden kokemus erilaisten yritystilaisuuksien, tyky- ja virkistyspäivien sekä pikkujoulujen järjestämisestä. Olemme tehneet Voltin Niina Seppäsen ja Henna Havumäen kanssa yhteistyötä Likkojen Lenkki- ja RotuaariRalli-brändien somemarkkinoinnin tiimoilta jo yli vuoden ajan, mutta pikkujoulukampanjan myötä halusimme tuoda esiin sen, että yritys tekee muutakin kuin liikunnallisia tapahtumia. Yksi kampanjan tavoitteista olikin brändin tunnettuuden vahvistaminen Pirkanmaalla.

“Pikkujoulutarjontamme on tämän syksyn aikana vahvistunut uusilla aktiviteeteilla ja halusimme tuoda niitä esille tehokkaalla ja helposti lähestyttävällä tavalla. Emme aikaisemmin olleet käyttäneet somea pikkujoulumainontaan, joten halusimme testata myös sen toimivuutta”, Niina Seppänen sanoo.

Helposti lähestyttävät somesisällöt olivatkin avainasemassa kampanjassa. Henna ja Niina ovat luonteeltaan rempseitä tyyppejä ja yrityksen pikkujoulutarjoamakin suurimmaksi osaksi vauhdikasta ja humoristista, joten sisältöjen tuli olla yrityksen näköisiä. Vaikka tavoitteena oli saada myyntiä, emme halunneet sen kuultavan sisällöistä läpi.

Muistijälki on somessa usein yhtä tärkeä kuin kauppa

Puhetyylin hiominen oli tärkeää, mutta niin oli myös kohderyhmän rajaaminen. Harkiten rajattu kohderyhmä on huomattavasti tuloksellisempi kuin mahdollisimman suuri joukko kampanjan kannalta epäolennaisia ihmisiä – etenkin kun yksi kampanjan päätavoitteista oli saada tarjouspyyntöjä yrityspäättäjiltä. Mutta miten yrityspäättäjät tavoitetaan somessa? Kuka yrityksissä tekee päätökset pikkujouluista: toimitusjohtaja, henkilöstöpäällikkö vai yrityksen työntekijät? Mitkä asiat päätöksiä tekeviä yhdistää? Päädyimme kohdentamaan kampanjan toimitusjohtajille ja hr-ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita henkilöstön kehittämisestä ja hyvinvoinnista. Kohderyhmä oli tiivis, vain muutamia tuhansia, jolloin mainoseuroja ei tarvinnut syytää satoja euroja yhtä mainosta kohden.

Kohdennus osui nappiin: tarjouspyyntöjä tuli hyvä määrä juuri oikeilta ihmisiltä. Kaikista liideistä ei syntynyt kauppaa, mutta somemarkkinointia tehdessä tulee muistaa, että vaikka some on nopeatempoinen alusta, on kaupanteko siellä usein pitkissä kantimissa. Muistijälki on usein lähes yhtä tärkeä kuin kauppa – ehkäpä ensi kevään tykypäiviä suunnitellessa syksyinen yhteydenotto johtaakin kaupaksi! Siksi onkin tärkeää, että yksittäisen kampanjan jälkeen pitkäjänteinen kohderyhmän sitouttaminen jatkuu.

“Vaikka kaikki yhteydenotot eivät johtaneet kauppaan, selvästi palvelumme ja brändimme pantiin merkille. Uskon, että kampanjan myötä Voltin tunnettuus myös yritystapahtumien, kuten juuri pikkujoulujen järjestäjänä vahvistui”, Seppänen toteaa.

Onnistuneen kampanjan jälkeen on hyvä jatkaa yhteistyötä Voltin nauravaisten naisten kanssa. On onni tehdä yhteistyötä, jossa on tekemisen meininki. Onneksi tunne on molemminpuolinen:

“Yhteistyö Hurja Median kanssa sujuu mutkattomasti ja likoilla on hyviä ideoita sekä ajankohtaista tietoa somen trendeistä. Parasta yhteistyössämme on joustavuus ja mahdollisuus nopeaan reagointiin.”

Näillä eväillä kohti hauskempia pikkujouluja!

Annukka