liiketalouden kasvu / Silmusalaatti / some-strategia / somen käsikirja

Silmusalaatti

Silmusalaatin menestys ei ole sattuma – somea tehdään nyt järjestelmällisesti

”En usko sattumaan”, twiittasi Vantaan Vaaralassa silmusalaattia viljelevä luomuyrittäjä Samuli Laurikainen . Hän oli saanut tuolloin käsiinsä kanssamme tehdyn uunituoreen sosiaalisen median strategian eli somen käsikirjan, jonka avulla kasvava yritys ponkaisisi seuraavalle tasolle.

”Liiketaloudellinen tavoitteemme on tuplata liikevaihto vuosittain. Suuri haaste meille on saada tunnettavuutta eli tehdä tuotteemme tutuksi. Siinä sosiaalinen media on mahtava työkalu, mutta sitä täytyy tehdä järjestelmällisesti, jotta tavoitteisiin päästään”, Samuli sanoo.

Somen käsikirja on työkalu kasvuun

Silmusalaatti on kasvanut viime vuosien aikana hurjasti: suunnitelman mukaisesti liikevaihto on lähes tuplaantunut vuosittain ja kuudeskin työntekijä liittyy pian remmiin. Yritys on onnistunut keräämään vahvan fanikunnan somessa, mutta jotta se voisi kasvaa, tarvitsee sen tavoittaa uusia yleisöjä.

”Silmusalaatti lähti työstämään somen käsikirjaa tavoitteena oppia, kenelle me puhumme sosiaalisessa mediassa, millä sävyillä ja mitkä asiat kiinnostavat heitä.”

Tapasimme Samulia neljä kertaa. Niiden kertojen avulla työstimme käsikirjan. Käsikirja koostuu kullekin yritykselle räätälöidystä setistä työpajoja ja työstöjä,Minimi- tai maksimimäärää ei ole, kaiken keskiössä ovat yrityksen tarpeett.

Silmusalaatin Somen käsikirjassa muun muassa määriteltiin kohderyhmät, joita somessa tavoitellaan, rakennettiin työkalut, joilla somen kohderyhmät tavoitetaan ja asetettiin mittaristo, jolla tavoitteissa onnistumista seurataan.

Kohderyhmämäärittelyn lisäksi somen käsikirja voi koostua vaikkapa kilpailija- ja kanava-analyysista, sisältökalenterista, ydinviestin kiteyttämisestä tai teemojen määrittelystä. Kohderyhmien lisäksi myös nämä löytyvät Silmusalaatin käsikirjasta.

Kuka Somen käsikirjasta hyötyy?

”Parasta projektissa oli se, että pääsimme tekemään somea järjestelmällisesti. Sosiaalista mediaa ei oteta haltuun yhdessä yössä. Tämä on yksi keino järjestelmällisen työn etenemisen ja jatkuvuuden varmistamiseksi”, Samuli toteaa.

Hän uskoo, että Somen käsikirjasta on eniten apua juuri Silmusalaatin kaltaisille yrityksille: sellaisille, jotka ovat tehneet jo somea, mutta haluavat järjestelmällisyyttä ja seurattavuutta tekemiseensä.

”Yrityksen koolla ei ole merkitystä, vaan sillä, että asenne on oikea ja tavoitteet ylöspäin.”

Me olemme samaa mieltä. Kun matkaa on jo tehty ja seisomme tienhaarassa, somen käsikirjan avulla voimme valita sen tien, joka vie ylöspäin.