Fiilis Fitness
Fiilis Fitness liikuttaa asiakkaitaan ja tekee somea tunteella ja taidolla
FIILIS FITNESS:n markkinointikonkari Tiikku poimi #someakatemiasta parhaat sometyökalut ja -käytännöt takataskuun ja suuntasi saapasmaahan hoitamaan yrityksen somea etäyhteyden päästä, omalla energisellä ja positiivisella tyylillään.
Viime viikolla kokoonnuimme keväällä #someakatemia-urakkansa päättäneiden yritysten kanssa vielä kertaalleen. Porukka hioutui kahdeksan kuukauden rupeaman myötä tiiviiksi, joten halusimme istua saman pöydän ääreen vaihtamaan kuulumiset ja päivittämään someuudistukset kesän ajalta. Aivan kaikki eivät kiireiltään päässeet paikalle. Tampereen #someakatemia-ryhmässä Liikunta- ja tanssistudio FIILIS FITNESS:n somea kehittänyt Tiikku Kuuru päivitteli kuulumisiaan Roomasta. Tiikku on juuri siirtynyt Italian etätoimistolleen noin vuoden ajaksi ja hän hoitaa sieltä yrityksen markkinointia, myyntiä, yrityspalveluita ja talouspuolta. Yrittäjyyden ohella Tiikku tekee väitöskirjaansa Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulussa, joten tekemistä piisaa. Kerkesimme kuitenkin Tiikun kanssa vaihtaa ajatuksia ja paloin halusta kuulla, kuinka somehommat hoituvat etänä ja miten #someakatemia oli apuna hieman erilaista työvuotta valmistellessa.
“Fiilikselle ja Fiiliksen somelle kuuluu tosi hyvää. Istun itse tällä hetkellä Roomassa, pyöritän täältä meidän toimistoa ja päivittäisiin hommiini kuuluu myös somekanavien ylläpito. Some hoituu täältä käsin hienosti, kun tietää mitä tekee ja miten tekee, ja näitä asioita imettiin Hurjista viime vuonna omaan tietopankkiin. Kannoin #someakatemian opit pääkopassa mukaani tänne ja täytyy kyllä sanoa, että akatemia valmensi aika roimasti tätä vuotta varten, kun olen tällaisissa hallinnollisissa ohjaksissa”, Tiikku kertoo.
Markkinoinnin ammattilainenkin oppi uusia somejekkuja ja sai vastauksia kipukohtiin
Fiilis Fitness vannoo tunnelman, ammattitaidon ja yhteisöllisyyden nimiin eikä usko sitoviin jäsenyyksiin. Some on tärkeä niin yrityskuvan, myynnin kuin tiedottamisen näkökulmasta ja myös siellä halutaan tehdä hommat hyvin ja “meidän näköisesti”. Somessa juoniminen onkin ollut Tiikulle arkipäivää jo pitkään, mutta viime syksynä Fiilis Fitness:n arjen asetuttua uomiinsa hän koki, että kaipaisi uutta potkua ja vertaistukea somen tekemiseen.
“Someahan voi puida ja pähkiä yksikseen kuinka paljon tahansa ja koin, että oma tekeminen oli ihan jees-tasolla, mutta oli selkeä tarve oppia lisää, nousta seuraavalle tasolle sekä päästä jakamaan ajatuksia, ideoita ja somejekkuja muidenkin kanssa.”
Moni somen kanssa töitä tekevä tunnistaa varmasti myös sen tunteen, että somen kanssa posotetaan eteenpäin kauheaa vauhtia ja ajatustyö saattaa joskus unohtua. Vaikka #someakatemia on rakennettu mahdollisimman käytännönläheiseksi ja kalvosulkeisten sijaan tarkoitus on tehdä ja testata, niin pohjatöitä ei sovi unohtaa. Myös Tiikku on huomannut tämän tärkeyden: “Mielestäni oli tosi tärkeää akatemian aluksi pysähtyä miettimään, ketkä ovat meidän kohderyhmiämme ja minkälaisia viestejä me haluamme viedä eteenpäin. Entä miksi ylipäätään olemme somessa? Tärkeitä kysymyksiä, joiden vastaukset on nyt kirkkaana mielessä.”
Tiiviissä ryhmissä yrityskohtaiset tarpeet ovat keskiössä
Fiilis Fitness oli yksi toisen Tampereella syksyllä 2016 startanneen #someakatemia-ryhmän viidestä osallistujayrityksestä. Lisäksi mukana oli henkilöstövuokrausfirma, tapahtumatoimisto, hyvinvointipalveluita tarjoava yritys ja logistiikkafirma. Tämä kokoonpano on hyvä esimerkki siitä, ettei yhdessä somea kehittävien yrityksen tarvitse olla samankaltaisia tai edes lähimainkaan samalta alalta. Pienet ryhmät mahdollistavat sen, että jokainen saa jotain irti ja erilaiset näkökulmat ovat voimavara.
Tiikku koki yhdeksi parhaista jutuista juuri sen, että sisällöt ja aiheet oli oikeasti räätälöity #someakatemialaisia varten. “Some valjastettiin jokaisen tarpeita ja tähtäimiä varten. Tapaamiset käytettiin meidän haluamiin teemoihin ja meidän yritysten someasioiden kipu- ja kehityskohtiin, ei jankattu ylimääräisiä tai otettu mitään sellaista sisältöä, joka ei ollut relevanttia. Hurjat ovat ammattitaitoista, ketterää ja äärimmäisen fiksua porukkaa, jonka osaaminen on täydellisesti somessa. Ihailin erityisesti Hurjien kykyä taivuttaa asiat jokaisen yrityksen tarpeisiin sopivaksi. Saatiin oikeasti elämänmakuisia vinkkejä ja omaan arkeen sopivia työkaluja.”
Ei mitään somesupsuttelua vaan ahkeraa tekemistä ja tiimityötä
Tiikku kertoo, että päällimmäisenä #someakatemiasta jäi mieleen rehti tekemisen meininki. Tapaamisilla ei höpisty turhanpäiväistä “somesupsuttelua” vaan pureuduttiin jokainen yrityksen haasteisiin ja ongelmakohtiin. Toisaalta tärkeää on myös vahvistus jo hyvällä mallilla oleville asioille ja positiivinen kannustus. Kokeileminen ja tekeminen. “Opin tosi paljon pieniä näppäriä asioita, jotka helpottavat arkea ja vauhdittavat sometouhua. Toisaalta sain paljon myös tietoa somen mittaamisen mahdollisuuksista ja niitä on kovasti hyödynnetty ja saatu järkeä toimintaan!”
Vaikka #someakatemian käytännöt ja työkalut ovat nyt jo kaikkiaan kuuden ryhmän kanssa hioutuneet toimiviksi, niin “avaimet käteen”-ratkaisu se ei kuitenkaan ole. Pienryhmävalmennus on suunnattu nimenomaan niille tyypeille, jotka ahertavat itse somen parissa ja haluavat kehittyä siinä, mutta eivät halua puurtaa yksin ja ovat valmiita antamaan myös muille, kuten Tiikkukin muistuttaa.
“#someakatemiasta saa eniten irti, kun on valmis olemaan rohkeasti läsnä, jakamaan ja osallistumaan. Ainakin meillä oli niin hyvä jengi, ettei tarvinnut jännittää tai pelätä tyhmiä kysymyksiä tai uskaltaako sanoa oman mielipiteensä. Hauskaa on myös, että vaikka itse akatemia on jo ohi, jaamme ajatuksia, ideoita ja huudamme “hjälp!” yhteisessä keskusteluryhmässämme edelleen.”
#someakatemiaan voi osallistua yhdestä yrityksestä yhdestä kahteen henkilöä. Kahden osallistujan voimin ajatuksia oman somen kehittämisestä pääsee vaihtamaan jo tapaamisten aikana ja toisaalta kiireisimpinä ajankohtina mukana voi olla vain toinen. Toki aktiviinen ja toimelias tyyppi saa #someakatemiasta paljon irti vaikka tutkaparia ei mukana olisikaan ja Tiikku on siitä erinomainen esimerkki.
Sisältöihin kuuluu tietysti olennaisena osana myös somen roolituksen suunnittelu ja suunnitelmien jalkauttaminen koko yritykseen. Fiiliksellä se on jo hyvässä vauhdissa: “#someakatemia kannusti myös jakamaan ja hyödyntämään porukan voimaa omassa firmassa. Lisäkseni meillä on nyt jo muutama Fiiliksen ohjaaja, jotka ovat nyt vastuussa tietyistä sometouhuista ja hoitavat tonttiaan loistavasti. Tietenkään minä en ole nyt se, joka voi välittää aitoja tunnelmia ja tuntemuksia Fiiliksen salista, mutta onneksi meillä on mahtava tiimi tekemässä ja välittämässä matskua saapasmaahankin päin, WhatsApp laulaa! Eli inspiroituneet some-terkut kaikille Roomasta – täällä onnellinen #someakatemian suorittanut tyyppi sen kun naputtaa menemään!”
Ilolla jäämme seuraamaan, kuinka Fiiliksen ja muiden akatemialaisten some kehittyy ja toivotamme Tiikulle oikein tekemisentäyteistä ja antoisaa vuotta maailmalla.
Terkuin, Vilma