#someakatemia / asiakkaat / valmennus

Circulation Oy

Circulation Oy löysi syyn somemarkkinoinnille Hurjien somepajoista

Somessa pitäisi näkyä ja kuulua, mutta miten päästä alkuun? Näin vantaalainen kierrätyspalveluihin erikoistunut Circulation Oy pohti vielä vuosi sitten. Loppuvuonna 2016 Circulationin Mirva Rajala aloitti kahdeksan kuukautta kestävän somevalmennusten sarjan. Nyt Facebook-mainonta sujuu kuin tanssi, LinkedInin käyttö on aloitettu ja yritysblogikin on pian starttaamassa.

Ennen Hurjien valmennusta Circulationilla oli kokeiltu hieman Facebookin maksullista mainontaa. Tekeminen oli kuitenkin alkutekijöissään ja säännöllisyys puuttui. Rajalan mukaan alussa sitä saattoi kyseenalaistaa, miten betonimursketta kierrättävä yritys voisi edes hyötyä somevalmennuksista.

“Pian kuitenkin tajusin, että ihan kaikki alat hyötyvät tästä! Parasta oli se, että valmennusten myötä saimme somemarkkinoinnin kunnolla aloitettua. Jos emme olisi osallistuneet, olisi aloittaminen varmasti jäänyt tai lykkääntynyt”, hän sanoo.

Vaikka Rajalalla oli jo jonkin verran tietämystä somemarkkinoinnista, pääsi valmennnusten aikana hänen mukaansa omaa osaamistaan syventämään. Nyt maksullisen mainonnan avulla saatuja lukuja on ilo tarkastella.

“Luulin tietäneeni somemarkkinoinnista paljon. Oli kuitenkin mielenkiintoista huomata, miten paljon Hurjien johdolla avautui uusia mahdollisuuksia. Nyt olemme saaneet Facebookin maksullisen mainonnan avulla tosi hyviä tuloksia aikaan”, Rajala iloitsee.

Ennen aloittamista kartoitetaan kunkin osallistujayrityksen lähtötaso. Näin valmennuksesta saadaan räätälöityä sopiva paketti, jossa huomioidaan jokaisen osallistujan osaamistaso. Vaikka Rajalalla oli jo jonkin verran perustietämystä pohjalla, kiittelee hän perusteellista valmennusta.

“Jokainen kanava käytiin todella hyvin läpi, joten kaikilta osa-alueilta tuli runsaasti uusia oppeja. Meille tärkeimmät opit olivat Facebookin maksullisen mainonnan mahdollisuudet ja se, miten yritysblogia voi hyödyntää.”

Mirva Rajala kertookin kirjoittaneensa vapaa-ajallaan pitkään henkilökohtaista blogia, mutta yritysblogeja käsittelevällä valmennuskerralla hän oppi, miten yritysblogit eroavat henkilökohtaisista blogeista. Seuraava askel Circulationin somemarkkinoinnissa onkin yritysblogin lanseeraaminen.

Ennen aloittamista kartoitetaan kunkin osallistujayrityksen lähtötaso. Näin valmennuksesta saadaan räätälöityä sopiva paketti, jossa huomioidaan jokaisen osallistujan osaamistaso. Vaikka Rajalalla oli jo jonkin verran perustietämystä pohjalla, kiittelee hän perusteellista valmennusta.

“Jokainen kanava käytiin todella hyvin läpi, joten kaikilta osa-alueilta tuli runsaasti uusia oppeja. Meille tärkeimmät opit olivat Facebookin maksullisen mainonnan mahdollisuudet ja se, miten yritysblogia voi hyödyntää.”

Mirva Rajala kertookin kirjoittaneensa vapaa-ajallaan pitkään henkilökohtaista blogia, mutta yritysblogeja käsittelevällä valmennuskerralla hän oppi, miten yritysblogit eroavat henkilökohtaisista blogeista. Seuraava askel Circulationin somemarkkinoinnissa onkin yritysblogin lanseeraaminen.

Uusia näkökulmia muilta ryhmäläisiltä

Toteutimme kokonaisuuden on pitkäkestoinen intensiivivalmennuksena. Tapaamisia oli parin viikon välein, kahdeksan kuukauden ajan, joten valmennus vaatii osallistujaltaan sitoutumista. Rajalan mukaan säännölliset tapaamiset olivat vain hyvä juttu: näin some pysyi jatkuvasti mielessä eikä opit päässeet unohtumaan.

“Säännöllisyys ja suunnitelmallisuus onkin ollut yksi tärkeimmistä asioista, jotka olen oppinut. Nyt aikataulutan kalenteriin viikoittain ajan somelle, jolloin ajastan Facebook-julkaisut kerralla. Se säästää paljon aikaa ja julkaisut tulee varmasti tehtyä.”

Somen valmennusryhmät koostuvat osallistujista eri aloilta. Circulationin kanssa samassa ryhmässä olivat muun muassa syöpäsairaita lapsia tukeva järjestö, tilitoimisto ja kulttuuritalo. Mirva Rajalan mukaan eri aloilta tulevat osallistujat olivat vain positiivinen juttu.

“Oli hauska kuulla, miten muissa yrityksissä somea tehdään ja samalla sai omaan tekemiseen myös aivan toisenlaisen näkökulman. Monesti yksin tehdessä sitä ajattelee vain sitä omaa juttua, joten oli hienoa kuulla myös muiden mielipide”, hän sanoo.

Tässä vaiheessa on selvää, että tällainen valmennuskokonaisuus sopi Circulationille. Mutta millaiselle ihmiselle ja yritykselle intensiivivalmennus sitten sopii? Rajalan mukaan kenelle tahansa.

“Jos mekin saimme tästä irti, niin sitten saa kuka tahansa! Tämä oli meille tosi hyödyllinen kokonaisuus ja voin omasta puolestani suositella lämpimästi kaikille alasta riippumatta”, hän summaa.