Ilman palautetta ei ole kehitystä

Viikko sitten varasimme kalentereistamme puolikkaan työpäivän pelkälle palautteen antamiselle. Aamupäivä kannusti, kehitti ja synnytti myös uuden tavan päivittäiseen toimintaamme. Jatkossa lupaamme kehua enemmän, ennen kaikkea itseämme!

Milloin sinä olet viimeksi saanut palautetta? Muuttiko se omaa toimintaasi ja tekemistäsi? Jos edeltävästä kerrasta on liian pitkä aika, niin pyydä ja vaadi palautetta. Mielestäni jokaisen työkaverin, tiimin jäsenen ja varsinkin esimiehen velvollisuus on auttaa vahvuuksien löytämisessä ja kehittymisessä. Ajatukset läheisimmiltä työkavereilta ovat arvokkainta, mitä työ voi antaa.

Me pidimme ensimmäistä kertaa koko tiimin kesken palautehetken toissa perjantaina. Palautetta on toki annettu ennenkin, mutta nyt varasimme muutaman tunnin vain sille, että jokaisella oli mahdollisuus  jutella jokaisen tiimiläisen kanssa kahden kesken ihan rauhassa. Ei niin, että sekä minä että Johanna olimme saman pöydän ääressä. Ei niin, että keskitytään koko porukalla yhden tyypin kehittämiseen. Ei niin, että keskitymme tiettyyn projektiin ja asioiden johtamiseen. Vaan niin, että jokainen saa tuoda kahden kesken ilmi havaitsemiaan vahvuuksia, mieleenjääneitä tilanteita ja ajatuksia työn kehittämisen. Arvokkain palaute on aina yksilöllistä. Tuo aamupäivä kiteytti täydellisesti sen, mistä palautteen antamisesta on kyse. Jokainen sai työkaluja itsensä kehittämiseen ja uusia näkökulmia siihen, mitkä ovat niitä omia ehdottomia vahvuuksia. Ainakin allekirjoittanut koki jopa koko omaa ajattelutapaa muuttaneita oivalluksia.

Pyrimme vaalimaan avointa palautekulttuuria, eikä ole asiaa jota meillä ei voisi nostaa pöydälle. Olemme ottaneet palautteenannon ja -saamisen usein puheeksi jo rekryn yhteydessä ja kertoneet, että meillä muuten on tapana puhua ihan kaikesta ja mielellään mahdollisimman suoraan. On täysin ymmärrettävää, että kaikille tämä ei ole luontaista tai  mielekästä, mutta uskon, että se on yksi isoimmista vahvuuksista meidän tiimissä ja jokainen voi siihen oppia.

Toki täytyy aina muistaa, että jokainen on palautteen antajana ja vastaanottajana omanlaisensa. Mekin olemme miettineet sopivia tapoja, hetkiä ja työkaluja palautteiden antamiseen, koska sen täytyy olla helppoa ja luontevaa kaikille. Niinhän homma ei voi toimia, että lopulta vain ne jotka uskaltavat sanoa asiat suoraan, saavat äänensä kuuluviin.

On myös huomionarvoista, että palautteissa usein tahtomattakin korostuu kritiikki ja kehitysehdotukset, etenkin itse itselleen antamassaan palautteesta. Yksi konkreettinen kehitettävä asia meidän omalle porukalle perjantain jälkeen olikin se, että yhtä lailla kun tuomme omista projekteistamme niitä epäonnistumisia ja haasteita esille, jotka auttavat jokaista eteenpäin, niin muistamme hehkuttaa onnistumisia ja saavutettuja tuloksia. Toisiamme tsemppaamme säännöllisesti ja työkaveria on helppo kehua. Ulkopuolisen silmin saavutukset näyttävät usein vieläkin suuremmilta ja vahvuuksia on helpompi löytää. Omissa projekteissaan sitä kuitenkin helposti uppoutuu työhön ja unohtaa, millaista edistystä jatkuvasti tapahtuu.

Lupaamme siis, että sen lisäksi, että autamme toinen toisiamme kehittymään palautteen avulla, niin annamme positiivista palautetta myös itsellemme, näkyvästi. Ehkä omien onnistumisten juhliminen hiljaisesti oman pään sisällä tai vaatimattomasti ylimääräisen kahvitauon pitäen on osaltaan myös suomalainen tapa, johon me aiomme kuitenkin tehdä muutoksen. Jatkossa hehkutamme kukin omia tekemisiämme ja projektejamme, vaikka ärsytykseenkin saakka. Kukaan muu ei tiedä paremmin sitä, minkä teet hyvin, kuin sinä itse ja miksi et kertoisi sitä myös muille! Tiukkojen aikataulujen alla työskennellessä helposti projektien haasteet ja ongelmat korostuvat, mikä on luonnollistakin. Usein ne ovat niitä asioita, jotka on pakko tuoda esiin ja saada ratkaistua, jotta päästään eteenpäin. Onnistumisia ja välitavoitteiden saavuttamisia ei ole mikään pakko nostaa framille, homma pyörii ja menee eteenpäin ilman sitäkin. Mutta millaista fiilistä tämä luo koko porukkaan ja millainen vaikutus sillä on yleiseen tekemisen meininkiin?

Olisi kiva kuulla muiden käytäntöjä ja fiiliksiä palautteesta, kehittymisestä, onnistumisista ja epäonnistumisista. Täysin oma aiheensa on myös palautteen kerääminen ja saaminen asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta, mutta jätetään sen aihe pureskelu ensi kerralle. Toki jos mielessä on superhyviä käytäntöjä tai toimivia vinkkejä tähän liittyen, niin ne otetaan ilolla vastaan!


Mainiota viikkoa!

Vilma