#hurjavilma / asiakas / asiakkaat / case / helsinki / some-strategia

Helsingin kaupunki

Helsingin kaupungin aikuissosiaalityön sometekeminen kirkastui työstöjen ja työpajojen avulla - “Meillä on nyt tosi hyvä suunnitelma!”

Viime aikoina minä ja Johanna olemme iloksemme saaneet työskennellä yhä enemmän strategioiden parissa. Yksi monista mielenkiintoisista projekteista on ollut Helsingin kaupungin aikuissosiaalityön somesuunnitelman luominen yhdessä henkilöstön kanssa.

Olimme valmentaneet Helsingin kaupungin väkeä somen saloihin lukuisia kertoja ja kun yhteistyö oli todettu toimivaksi, pyysivät Kaisa Saarinen ja Nanne Isokuortti apuamme aikuissosiaalityön somen kirkastamiseen. Lähtötilanne oli hyvin samankaltainen kuin monella muullakin toimijalla, jonka kanssa olemme alkaneet työstämään somesuunnitelmaa.

“Omalla porukalla emme päässeet oikein mihinkään. Ulkopuolinen katsontakanta uupui, olimme liian sisällä omassa jutussa ja asioiden jäsentely oli vaikeaa. Yritimme tehdä suunnitelmia ja strategioita, mutta ne eivät edistyneet.”

Alkubriiffin jälkeen me Hurjat otimme haasteen vastaan ja potkaisimme homman käyntiin ensimmäisellä työstöllä, nykytila- ja kanava-analyysillä. Sen yhteydessä tsekattiin somen tämänhetkinen tilanne, kahlattiin läpi kaikki käytössä olevat tilit eri kanavissa ja listattiin niistä toimivat käytännöt ja tarvittavat muutoskohteet. Lopputulemana syntyivät päätökset siitä, mitkä tilit jätetään käyttöön, mitkä poistetaan sekä mitkä ovat tilien nimet ja roolit jatkossa.

Tämän jälkeen toteutimme Helsingin kaupungin aikuissosiaalityölle seuraavina työstöinä kohderyhmä- sekä kilpailija-analyysit. Loimme unelma-asiakkaat, rajasimme kohderyhmät, listasimme niiden tarpeet ja teimme valmiita käyttöönotettavia kohderyhmiä somealustojen kohderyhmätyökaluilla. Kilpailija-analyysissä tarkastelimme samoja yleisöjä puhuttelevien toimijoiden somea ja poimimme sieltä ideoita, oppeja ja toimivia käytäntöjä.

”Joskus on kiva vain osallistua!”

Toteuttamamme kokonaisuus oli laaja, mutta silti työ oli jatkuvaa rajaamista ja linjavetojen tekemistä. Meidän mielestämme tämä on toimivan ja erottuvan somen ydin ja saman huomasivat Kaisa ja Nanne Helsingin kaupungilta: “Me haluttiin ihan kaikki ja te olitte, että ei! Ymmärsimme, että emme voi tavoitella tehokkaasti esimerkiksi kaikkia mahdollisia kohderyhmiä.”

työstötovat valmiita kokonaisuuksia, jotka teemme alkubriiffiä ja mahdollista yhteisen välitsekkiä lukuunottamatta itsenäisesti. Jo alusta alkaen oli selvää, että tässä projektissa tärkeää on myös laajemman porukan osallistaminen ja siksi työtä jatkettiinkin yhteisillä työpajoilla. Ajatuksena on, että valmistelemme työkaluineen ja tehtävineen kahden tunnin workshopin, jonka aikana tehdyt päätökset ja syntyneet ideat me Hurjat kiteytetämme ja jatkojalostamme kirjalliseen muotoon. Me pidämme huolta, että asiat etenevät ja asiakkaan tehtäväksi jää ilmaantua paikalle, osallistua keskusteluun ja jakaa kaikki ideansa ja ajatuksensa. Tämä työskentelymuoto sai kiitosta myös Helsingin kaupungilta.

“Kiva joskus vain osallistua! Ollaan nautittu, kun on voitu itse vaan tuottaa tietoa. Kahden tunnin sessioissa on voinut heittää kaikki tuhat tekemätöntä työtä narikkaan. Olette saaneet ennennäkemättömällä tavalla meistä ideat esille. Ilmapiiri on ollut hyvä ja olemme saaneet ideoita ja tiivistäneet ne selkeiksi kokonaisuuksiksi. “

Helsingin kaupunki somestrategia

”Se mihin on päästy, on huikea suoritus”

Helsingin kaupungille tehtyjen työpajojen aiheina olivat somen ydinviesti, teemat, puhetyyli ja sisällöt. Workshopien myötä päästiin taas askel lähemmäksi konkreettista tekemistä ja lopputulemana oli tärkeitä päätöksiä sekä iso kasa valmiita sisältöjä someen vietäväksi.

Nykypäivänä sosiaalinen media on suurimmalle osalle jollain tapaa tuttu, mutta sen laaja-alaisuus yllättää helposti ammattilaisenkin. “Uuden oppimista on tapahtunut ihan eri tavalla. Prosessin aikana olen huomannut, että en oikeasti tiennyt juurikaan somesta, vaikka niin luulin. Tämä on kirkastanut paljon omaa ajattelua ja sitä, kuinka yrityssome eroaa henkilökohtaisesta somesta.”

Perustukset ovat nyt kunnossa ja seuraavaksi laitetaan kädet saveen ja viedään tehty työ käytäntöön. Henkilöstölle pidettävien valmennusten sekä somen vuosikellon ja sisältökalenterin avulla strategiatyö ei jää vain suunnitteluasteelle. Prosessin aikana on osallistettu aikuissosiaalityön väkeä laajalti ja Nannen sanoin porukka odottaa jo kärsimättömänä mitä on tulossa ja ovat innoissaan rupeamassa tekemään. Myös kumppanikunnat joille työn tuloksia on esitelty, ovat olleet vaikuttuneita.

“Fiilikset on todella hyvät, kaikki meni tosi hyvin. Lähtötilanne oli aika epätoivoinen ja epämääräinen. Se mihin on päästy on huikea suoritus”, Kaisa summaa puolen vuoden rupeamaa.
 
Jos tekin kaipaatte työstöjä ja työpajoja boostaamaan sometekemistänne, niin pirauttele: +358 40 640 2496 tai laita viestiä Johannalle: johanna@hurjamedia.fi tai minulle: vilma@hurjamedia.fi.

Terkuin Vilma