Arvot_somessa_pride

Yrityksen arvot ovat muutakin kuin Pride-viikolla tehty some-postaus

Viime viikolla tähän aikaan olin ymmälläni. Helsingin Pride-viikko oli julistettu alkaneeksi ja yksityishenkilöt hehkuttivat somessa yhdenvertaisuutta kaikissa sateenkaaren väreissä. Sen sijaan yritysten Pride-julkaisuja osui silmään paljon harvemmin.

Pride-julkaisuja odotellessani aloin kuitenkin pohtimaan, tarvitseeko kaikkien yritysten heilutella sateenkaarilippua Pride-viikolla. Kyseessä ei kuitenkaan ole kaupallinen juhla, vaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen ihmisoikeuksista ja tasa-arvosta muistuttava tapahtuma. Jos yritys ei ota kantaa aiheeseen liittyen vuoden muina päivinä, voi yksi Pride-julkaisu kerran vuodessa vaikuttaa päälleliimatulta.

Yrityksen arvot kun eivät ole yhtä kuin Pride-viikolla julkaistu postaus. Arvojen tulee olla selkeät koko yrityksen henkilöstölle ja määrittää kaikkea tekemistä taustalla. Vasta sitten on hyvä pohtia, miten arvot näkyvät somessa.

Jos kuitenkin Prideen liittyvät teemat ovat osa yrityksen arvopohjaa oikeasti, miksei niitä toisi näkyvästi esiin myös Pride-viikolla? Tämän vuoden Pride Helsingin teemana oli vapaus ja vastuu. Olisin mielelläni lukenut vielä enenevissä määrin yritysten someissa siitä, miten nämä teemat näkyvät heidän tekemisissään. Tai miten yritykset varmistavat, että yhdenvertaisuus toteutuu heillä.

Arvojen esiintuominen on meidän Hurjien lempipuheenaihe ja olemmekin kirjoittaneet siitä täällä blogissakin muutamaan otteeseen. Mutta kerrataan nyt vielä. Miksi niitä arvoja kannattaa tuoda esiin somessa? Eikö olisi parempi olla neutraali ja miellyttää kaikkia? Riippuu toki yrityksestä, mutta harvemmin!

 

Tässä kolme tärkeintä pointtia, miksi yrityksen arvoista kannattaa viestiä somessa.

  1. Kantaaottavat julkaisut herättävät herkemmin keskustelua. Kun kohderyhmäsi jakaa samat arvot, ovat he sitoutuneempia ja halukkaampia osallistua keskusteluun. On toki olemassa riski, että ne asiakkaat, jotka eivät jaa kanssasi samoja arvoja, äänestävät jaloillaan, mutta ovatko he yrityksellesi oikeaa kohderyhmää kuitenkaan? Luultavasti ei.
  2. Puhumalla rohkeasti aroistakin aiheista, vahvistat yritysimagoa merkityksellä tavalla. Yrityksesi mielikuva syventyy helpommin kohderyhmäsi mieleen ja saa syvemmän merkityksen.
  3. Ottamalla rohkeasti kantaa ajankohtaisiin aiheisiin erotut luultavasti kilpailijoistasi. Suomalaiset yritykset ovat vielä melko jäyhiä tuomaan arvojaan somessa esiin, joten sinulla on loistava tilaisuus olla edelläkävijä!

 

Millaisia Pride-kannanottoja sitten todistimme?

Loppuviikosta Pride alkoi näkyä alkuviikkoa vahvemmin myös yritysten someissa. Esimerkiksi asiakkaamme Hotelli Helkan somessa juhlistettiin Pride-viikkoa koko viikon ajan. Helkan hotellinjohtaja Jukka Räisänen kertoi videolla oman tarinansa ja blogitekstin muodossa siitä, miten Pride on häneen vaikuttanut. Nämä julkaisut herättivät paljon keskustelua Helkan somessa.

Lähde: Tilapäivitys Hotelli Helkan Facebook-sivulla. Kuvakaappaus otettu 27.6.

Lähde: Tilapäivitys Hotelli Helkan Facebook-sivulla. Kuvakaappaus otettu 27.6.2017.

 

Telia on tuonut viime aikoina vahvasti arvojaan esille kaikessa viestinnässään, ja olihan yritys myös yksi Priden yhteistyökumppaneista. Pride näkyi yrityksen somessa aina profiili- ja kansikuvia myöten. 

Lähde: Tilapäivitys Telia Finlandin Facebook-sivulla. Kuvakaappaus otettu 27.6.2017.

Lähde: Tilapäivitys Telia Finlandin Facebook-sivulla. Kuvakaappaus otettu 27.6.2017.

 

Myös Verohallinto otti osaa Pride-viikkoon Twitterissä. Julkaisu keräsi runsaasti positiivissävytteistä keskustelua, mutta muutama soraäänikin mahtui joukkoon. Kommenteissa ihmeteltiin, miten neutraalina pidetty Verohallinto voi tehdä näin vahvoja kannanottoja. “Ei ole arvokysymys vaan ihmisoikeuskysymys”, Verohallinto vastasi ihmettelijöille. 

Lähde: Tviitti Verohallinnon Twitter-tilillä. Kuvakaappaus otettu 4.7.2017.

Lähde: Tviitti Verohallinnon Twitter-tilillä. Kuvakaappaus otettu 4.7.2017.

 

Uskalletaanko teidän somessa puhua yrityksenne arvoista? Miten Pride-viikko näkyi somessanne, vai näkyikö?

 

-Annukka

4.7.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top