#someaamupala_pieni

Vuoden ensimmäisellä #someaamupalalla puhuttiin vuoden 2017 somen trendeistä

Vuoden ensimmäinen #someaamupala nautittiin tänään Tampereella. Kiitos kaikille paikalle saapuneille! Keskustelu oli antoisaa ja juttua olisi jälleen riittänyt vaikka kuinka pitkäksi aikaa.

Aiheenamme oli tällä kertaa vuoden 2017 trendit somessa. Pilkoimme aihetta meidän mielestä kolmeen tärkeään osa-alueeseen.


Videot 

Videoiden ja etenkin live-videoiden suosion kasvusta ollaan puhuttu paljon viime vuosina ja niin tehtiin myös #someaamupalalla. Puhuimme paljon siitä, millainen on hyvä some-video. Yhtä mieltä olimme siitä, että hyvä some-video antaa katsojalleen jotain: esimerkiksi voimakkaan tunnereaktion tai tuotteen käyttövinkin. Some-video on onnistunut, kun se saa katsojan tekemään jotain, esimerkiksi lahjoittamaan rahaa hyväntekeväisyyteen tai ostamaan videolla näytetyn tuotteen.

Keskustelimme myös siitä, toimiiko some-video ilman tekstitystä. Osalle tekstitys on iso plussa, videoita kun tulee usein katsottua ruuhkabussissa ilman kuulokkeita ja on hyvä huomioida myös kuulovammaiset. Osa #someaamupalalle osallistuneista ei taas kokenut tekstitystä syynä jättää videota katsomatta.


Arvot

Viime vuonna trollit ja vihapuhe saivat yhä enemmän tilaa some-keskusteluissa. Arviomme mukaan yritykset tulevat kiinnittämään vuonna 2017 yhä enemmän huomiota vihapuheen vastaiseen työhön ja siihen, että he kertovat yhä rohkeammin omista arvoistaan somessa. 

Yritysten arvoista puhuminen sai aikaan paljon mielenkiintoista pohdintaa #someaamupalan osallistujien kesken. Arvoista puhuminen nähtiin lähtökohtaisesti hyvänä juttuna silloin, kun se ei ole päälle liimattua ja arvot eivät ole tuulesta temmattuja. Aina tasaisin väliajoin paljastuu ristiriitaisia tapauksia, kun yritys on kertonut kannattavansa jotain tiettyä asiaa, mutta ei olekaan toteuttanut kyseistä lupausta käytännössä.

Päädyimme keskustelijoiden kesken siihen, että loppujen lopuksi kuluttaja tekee usein päätöksen tunteen perusteella tai rakentaakseen omaa identiteettiä valinnoillaan. Kun yritys ja kuluttaja jakaa samat arvot, syntyy sitoutunut yritys-asiakassuhde, myös somessa.


Kanavat

Vuoden 2017 some-trendeistä puhuttaessa on keskusteltu paljon eri kanavien rooleista ja siitä, mihin mikäkin kanava kehittyy. Viime aikoina näkyvä trendi on ollut se, että kanavat kopioivat ominaisuuksia toisiltaan ja näin ollen ikään kuin tasapainottuvat keskenään. 

Moni #someaamupalan keskustelijoista on huomannut, että nuorempi väki arvostaa enemmän suljetumpia kanavia, kuten Snapchatia ja Whatsappia, siinä missä vanhempi ikäluokka on kiinnostuneempia Facebookin kaltaisista avoimista kanavista.

Puhuimme myös siitä, miten viestin olisi hyvä olla erilainen eri kanavissa. Se mikä toimii Instagramissa, ei yleensä toimi Twitterissä. Yrityksen monikanavaisuus kannattaa, mutta ei silloin, jos jokaiselle kanavalle ei ole aikaa räätälöidä viestejä omanlaisiksiin.

 

Näillä eväillä some-vuoteen 2017! Tsekkaa alta vielä taitavan Hehku Visualin Johannan visuaaliset muistiinpanot keskustelusta.

-Annukka

#someaamupala_tammikuu_tre-01

 

24.1.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top