loppuunmyyty

Viisi Hurjaa vinkkiä tapahtumien tehokkaaseen some-markkinointiin

Miten valjastat sosiaalisen median tulokselliseksi osaksi tapahtumamarkkinointia? Miten viestit tapahtumasta oikealle yleisölle ja saat heidät saadaan ostamaan lippuja? Entä miten hyödynnät somen sosiaalisuuden?

Teemme paljon projekteja erilaisten artistien ja tapahtumien kanssa. Viikoittain seuraamme some-markkinoinnin vaikutusta lipunmyyntiin ja ideoimme jatkuvasti uusia kampanjoita. Myös tapahtuma-alalla on mahdollista hyödyntää some-markkinointia tehokkaasti ja tuottoisasti.

Mutta mitä sinun tapahtumajärjestäjänä tulisi ottaa huomioon saadaksesi parhaat tulokset some-markkinoinnista?
Kohdenna, kohdenna, kohdenna!

Sosiaalisen median paras anti markkinoijalle on se, että samasta kanavasta löytyy monipuolisesti erilaisia yleisöjä. Tämä voi houkuttaa levittämään viestiä mahdollisimman laajalle yleisölle, mutta pelkästään suuret näyttökerrat eivät synnytä kauppaa.

Facebook, Instagram ja Twitter tarjoavat monipuolisia vaihtoehtoja kohdentaa mainontaa tietyistä asioista kiinnostuneille, tietyn ikäisille ja tietyllä alueella asuville henkilöille. Hyödyntämällä jo olemassa olevaa asiakastietoa voit tavoittaa juuri ne ihmiset, jotka mieluiten ostavat lipun tapahtumaasi.
\m/ KISS \m/ (Keep it simple, stupid)

Tiesitkö, että ihmisellä on huonompi keskittymiskyky kuin kultakalalla? Modernit viestintävälineet ovat heikentäneet keskittymiskykyämme. Etenkin hektisessä sosiaalisessa mediassa huomioimme vain pienen osan meille kohdennetuista viesteistä.

Kiihkeärytmisessä somessa yksinkertainen viesti tehoaa parhaiten. Hyvä kuva huomataan herkemmin kuin hyvä teksti. Hyvä video saa enemmän jakoja kuin hyvä tiedote.

Älä yritä mahduttaa liuskan mittaista tiedotetta twiittiin. Onko sinulla kuitenkin liuskan verran tärkeätä asiaa? Pilko se, ja jaa useampaan somesisältöön jatkokertomuksen tyyliin. Näin pidät faniesi mielenkiinnon yllä pidempään. Tai kokoa kaikki tarvittava tieto näppärästi sille sopivaan kanavaan.
Kysy, älä kerro

Mitä eroa on printtimainoksella, televisiomainoksella ja some-mainoksella? Paljonkin. Mutta ainoastaan sosiaalisessa mediassa mainostaja ja yleisö voivat olla suorassa vuorovaikutuksessa keskenään.

Some on nimensä mukaisesti sosiaalista. Hyödynnä sosiaalisuutta ja osallista fanisi keskustelemaan tulevasta tapahtumasta etukäteen. Antaisitko faneillesi valtaa vaikkapa äänestää millä kappaleella mainostamasi keikka avataan? Fanien keskustelu lisää maksetun mainoksen orgaanista eli maksutonta näkyvyyttä ja sitouttaa todennäköisemmin fanisi ostamaan lipun etukäteen tapahtumaasi.

Kurkkaa vaikka, miten viime syksynä toteutetulla Lost in Musicin #munidoli-kampanjalla tuplasimme opiskelijahintaisten passien myynnin sitouttamalla yleisön tapahtumaan somen keinoin.
Pitkäjänteisyys palkitaan

Hyvät tulokset eivät synny sattumalta. Pitkäjänteisellä kampanjoinnilla varmistat, että pysyt faniesi mielessä ennen tapahtumasi alkua ja vielä tapahtuman jälkeen.

Ota siis some huomioon jo viestintäsuunnitelmaa tehdessäsi. Milloin voit laittaa ensimmäisen teaserin ulos? Voisiko making-of-materiaalia hyödyntää maksetuissa mainoksissa? Entä kuka kiittää faneja tapahtuman jälkeen ja miten samassa yhteydessä hehkutetaan seuraavan vuoden early bird -lipunmyynnin alkua?

Suunnittelemalla tarkan julkaisuaikataulun siitä, mitä viestitte ja missä kanavissa helpottaa myös itse sisällöntuotantoa. Mieti jo ennen ensimmäisen teaserin julkistusta, miten some-toimintasi sitouttaa fanisi seuraamaan tapahtumaasi. Mieti kuinka usein yleisösi on saatava viesti tapahtumastasi, millaisia nämä viestit ovat ja missä vaiheessa he lopulta ovat valmiita ostamaan liput.



Tee ostamisesta helppoa

Milloin liput tulevat myyntiin? Mikä on ikäraja? Kuka on lämppäri? Onko venue esteetön?

Jokainen klikki, jota fanisi joutuvat painamaan tiedonhankinnan vuoksi pudottaa heistä osan pois. Huolehdi, että laskeutumissivu, jolle ohjaat fanisi, sisältää kaiken tiedon minkä he tarvitsevat ostaakseen lipun. Jos mahdollista, ohjaa heidät suoraan lipunmyyntisivulle, jossa ovat ajankohtaisimmat tiedot tapahtumasta ja useimmin kysytyt kysymykset tapahtumapaikasta.

Muista, että kaiken somessa tekemäsi tarkoitus on lopulta myydä lippuja tapahtumaasi. Tee somesta asiakkaallesi miellyttävä kokemus ja varmistat, että hän jatkossakin tulee uudestaan juuri sinun tapahtumaasi. Viesti tapahtumastasi kiinnostavasti, tee markkinoinnista sosiaalista ja kohdenna tapahtumasi juuri oikealle yleisölle. Näillä vinkeillä pääset varmasti hyvään vauhtiin tapahtumamarkkinoinnissasi!


Jos sinulle jäi vielä jotain kysyttävää, niin tule rohkeasti nykäisemään hihasta ensi viikolla Musiikki & Mediassa tai Lost in Musicin keikoilla.

Huomasithan, että järjestämme Suuren some-keskustelun perjantaina 7. lokakuuta kello 14, nähdäänhän siis siellä?

Aurinkoisin terveisin

Nana

 

28.9.2016

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top