some-markkinointi

Viisi asiaa, jotka olen oppinut some-markkinoinnista


Reilu kuukausi Hurja Median riveissä on hujahtanut ohi mieletöntä vauhtia. “Onko huomenna tosiaan jo perjantai?”, on muodostunut vakiolauseeksi meillä täällä Tampereen toimistolla – niin nopeasti viikot tuntuvat hujahtavan ohi. Nyt onkin hyvä hetki istua aloilleen ja kerrata, mitä kaikkea sitä onkaan tullut opittua Hurjalla.


Analysoiminen on kaiken a ja o

En koe olevani kovin analyyttinen ihminen, joten aloittaessani Hurjalla kuvittelin, että some-markkinoinnin tulosten analysointi tulisi olemaan niin sanottu “pakollinen paha”.  Suureksi yllätykseksi olenkin nauttinut tuloksien analysoimisesta. On todella mielenkiintoista pohtia, miksi jokin julkaisu toimi paremmin kuin toinen, tai vastaavasti miksi jokin julkaisu ei tavoittanut ihmisiä odotusten mukaisesti. Oliko syynä ajankohta, sisältö vai kohdennus? Säännöllisellä analysoinnilla some-markkinoinnista saa parhaimman hyödyn irti, jolloin hyötyvät niin yritys kuin kohderyhmäkin.


Mitä ytimekkäämpi, sen parempi

Samaan julkaisuun ei kannata mahduttaa koko tarinaa. Toimivin viesti on lyhyt ja ytimekäs. Kun tarinan pilkkoo jatkokertomukseksi, saa asiaa moneen julkaisuun ja lukijan mielenkiinto tarinaa kohtaa säilyy pidempään. Lisäksi lyhyt viesti antaa mahdollisuuden myös yleisön omalle pohdinnalle ja avaa väylän keskustelulle. Toki pitkillekin julkaisuille on kysyntää esimerkiksi blogeissa ja YouTubessa, mutta etenkin some-mainontaa tehdessä yksinkertaisuus on kaunista.


Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty…

…on vanha ja kulunut fraasi, mutta some-markkinoinnissa harvinaisen totta. Yksi arvokkain asia, jonka Hurjan boss ladyt ovat minulle opettaneet, on ehdottomasti huolellinen suunnittelu. Kuinka kätevää onkaan suunnitella asiakkaan some-julkaisut viikoiksi eteenpäin, tehdä ja ajastaa ne valmiiksi ja vain katsoa, kuinka postaukset ilmestyvät someen aivan kuin itsestään. Toki spontaaniudellekin tulee jättää aikaa ja tilaa, mutta huolellisella suunnittelulla some pysyy säännöllisenä ja tehokkaana.


Pienelläkin panoksella saa paljon aikaan

Ei ihme, että markkinointi on siirtynyt pitkälti someen. Some-markkinointi on halpaa, ellei jopa ilmaista. Minut on yllättänyt se, kuinka pienilläkin budjeteilla saa huikeita tuloksia aikaan. Jo muutaman kympin panostus vie julkaisun aivan uusille leveleille, kunhan sisältö on mielenkiintoinen, kohdennus tarkasti mietitty ja aikataulutus kunnossa.


Aitous ennen kaikkea

Aitous oli Helsingin #someaamupalalla kuumin keskustelunaihe, ja aitoutta minäkin olen päässyt pohtimaan Hurjan riveissä. Olen oivaltanut, että tosielämän tarinat, läsnäolo ja inhimillisyys ovat some-markkinoinnin kulmakiviä. Monien yritysten kohdalla somessa viesti toimii parhaiten, kun siinä on tarttumapintaa: jotakin, joka herättää yleisössä tunteita ja ajatuksia.

 

Tässä siis viisi asiaa, jotka ovat minussa herättäneet ahaa-elämyksiä viime aikoina. En malta odottaa, mitä oppeja tulevaisuus tuo tullessaan. Mitä sinä olet oivaltanut viime aikoina some-markkinoinnista? Entä mitä haluaisit oppia lisää?

-Annukka

12.9.2016

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top