Kansivaihtoehto2

Vain rohkeimmat uskaltavat puhua somessa arvoistaan

Arvoista puhuminen liiketoiminnan yhteydessä on aikanaan nähty turhanpäiväisenä tunteiluna: Jos kauppaat hipeille kosmetiikkaa, on myynnillisesti OK puhua arvoista, mutta kovaa bisnestä tekevien yritysten on turha tuhlata resursseja arvohöpötykseen kerätäkseen herkkiksiltä irtopisteitä.

Ennustimme tammikuussa vuoden 2017 olevan arvojen vuosi somessa. Viime vuosien kiristynyt somekeskustelukulttuuri on saavuttamassa lakipistettään ja arvokeskusteluun osallistuvat yritykset sitouttavat fanejaan rohkeilla, jopa provokatiivisilla ulostuloilla.

Viimeisimpänä Finlayson ylitti uutiskynnyksen puuttumalla sukupuolten välisiin palkkaeroihin. Tapaus osoitti, että vaikka osa kuluttajista näki punaista yrityksen ottaessa kantaa yhteiskunnalliseen keskusteluun, monet myös ylistivät Finlaysonin rohkeutta ottaa kantaa.

Me Hurja Medialla käymme päivittäin arvokeskustelua useiden asiakkaidemme asiakkaiden kanssa. Vaikka käsittelemme yritysvastuuta nimenomaan markkinoinnin, viestinnän ja myynnin näkökulmasta, olemme oppineet että yrityksen arvot eivät ole vain irtopisteiden keräämistä. Yritysvastuun kantaminen ja sitä kautta julkiseen arvokeskusteluun osallistuminen on yhteiskuntamme kehittämistä.

 

Onko arvoista hyötyä yrityksille?

Kapeimmillaan yritysvastuullisuus voidaan tiivistää toteamalla, että yritys on vastuullinen ainoastaan osakkeenomistajilleen. Taloustieteen nobelisti Milton Friedman totesi kuuluisassa The New York Times Magazinen artikkelissaan vuonna 1970: “The social responsibility of business is to increase its profits”.

Mutta riittääkö tämä potentiaalisille asiakkaillemme? Näin markkinoinnin ja sosiaalisen median aikakaudella on todettava, että meitä tavallisia kuluttajia ei kiinnosta osakkeenomistajien hyöty pätkääkään. Olemme kiinnostuneita tuotteesta jota olemme yritykseltäsi ostamassa ja siitä lisäarvosta, jonka saamme ostaessamme tuotteen nimenomaan sinulta. Tätä lisäarvoa luovat muun muassa ne arvot, joita yrityksesi edustaa.

Globalismin kehittyessä me peruskuluttajat kiinnitämme yhä tarkempaa huomiota siihen, miten kulutustottumuksemme vaikuttavat maailmaamme nyt ja tulevaisuudessa. 1992 YK-maat sitoutuivat kestävän kehityksen tavoitteisiin. Tavoitteeksi tuli tyydyttää nyt elävien ihmisten tarpeet siten, että tulevillakin sukupolvilla on yhtäläinen mahdollisuus tyydyttää omat tarpeensa. Ympäristövaikutusten minimointi, yrityksen henkilöstön hyvinvoinnin tukeminen ja kuluttajansuojan kunnioittaminen ovat vähintä, mitä yrityksiltä odotamme.

Kansainvälistä kuluttajatutkimusta tekevä tutkimuslaitos Nielsen on todennut, että maailmanlaajuisesti haluamme entistä enemmän käyttää sosiaalista vastuuta kantavien yritysten palveluita. Jos siis joudut vääntämään johtoryhmälle rautalangasta miksi yritysvastuuseen ja arvokeskusteluun kannattaa panostaa, niin kiinnitä heidän huomionsa siihen, että asiakkaiden toiveisiin vastaaminen on teille liiketoiminnallinen mahdollisuus.

 

Mistä arvot löytyvät?

Oletteko päättäneet nostaa arvot markkinointiviestintänne keskiöön? Hieno homma! Mutta mistä ne arvot nyt löytyvät?

Me Hurja Medialla lähdemme aina asiakkuuden alussa kiteyttämään kunkin yrityksen ydinviestiä. Ydinviestin kiteyttäminen tukee jokaista markkinointiviestinnän toimea, sillä kirkkaan ydinviestin ansiosta voimme varmistua siitä, että jokainen tekemämme sisältö tukee yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.

Ydinviesti ei kuitenkaan synny tyhjästä eikä tilaustyönä meidän Hurjien toimistossa, vaan yrityksen omassa ytimessä, henkilökuntaa osallistamalla. Tällöin voimme varmistua siitä, ettemme tee vain tyhjänpäiväistä slogania, jolle vitsaillaan pikkujouluissa vaan kiteytämme aidosti missionne, visionne ja arvonne muotoon, joka tukee liiketoimintaanne niin somessa kuin muissa markkinointiviestinnän toimissa.

Olemme monesti nähneet mitä lisäarvoa yrityksen henkilökunnan osallistaminen aitojen viestien tunnistamiseen tuo. Siksi voimme vinkata, että kun mietit mitä arvoja yrityksesi edustaa, keskustele asiasta henkilöstösi kanssa. Arvoja voivat olla ympäristö, suomalaisuus, ahkeruus, kestävä kehitys, tieto, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen oikeudet, hyväntekeväisyys… Tärkeintä on, että yrityksenne jakaa nämä arvot aina toimitusjohtajasta kesäharjoittelijaan.

Ja kun lähdette viestimään arvoistanne, pidä huolta siitä, että puhut vain arvoista jotka oikeasti toteutuvat liiketoiminnassanne. Se, että kerrot Virossa painetulla esitteellä, kuinka tärkeää suomalainen työ teille on, osoittaa etteivät arvonne ole muuta kuin epäonnistunut markkinointikikka.

 

3 tapaa tuoda arvot esille somessa

Nyt olette siis valjastaneet arvonne osaksi markkinointiviestintäänne ja vielä tunnistaneet ne arvot, joista haluatte asiakkaille kertoa? Mahtavaa! Mutta miten näitä arvoja nyt voidaan tuoda esille pitkäjänteisesti?

Monet yritykset kyllä muistavat mainita arvonsa vuosikertomuksessan, mutta tavallinen kuluttaja ei lähde niitä sieltä etsimään. Siksi suosittelemme, että tuot yrityksesi arvot esiin siellä missä kohderyhmäsi liikkuu eli sosiaalisessa mediassa. Tässä kolme ideaa, joilta voit käyttää somessa arvokeskustelua aloittaessasi.

 

Tapa 1: Yrityksemme tärkeimmät arvot -kuvasarja

Tee yrityksenne kymmenestä tärkeimmästä arvosta kertova kuvasarja. Julkaise yksi kuva viikossa, esimerkiksi tiistaisin ja sinulle on kymmenelle tiistaille merkityksellistä somesisältöä. Tätä muotoa tukevat Facebook, Twitter, Instagram ja LinkedIn.

 

Näyttökuva 2017-08-29 kello 10.23.01

 

 

Tapa 2: Arvoja käsittelevä blogi

Tuntuuko siltä, että tarvitsette enemmän tilaa arvojenne esittelyyn. Mitä jos perustaisitte blogin? Blogissa saatte enemmän tilaa perustella sitä miksi mikäkin arvo on teille tärkeä. Kirjoitamme itse muun muassa vahvasti arvoihin pohjautuvaa blogia Hotelli Helkalle, jonka sosiaalisen median suuntaviivana ovat suvaitsevaisuus, sydämellisyys ja design.

 

Tapa 3: Haastattele sidosryhmiä

Yksikään yritys ei toimi tyhjiössä. Haastattele sidosryhmiesi edustajia ja tuo esille somessa, miksi he käyttävät teidän palveluitanne tai miksi te käytätte heidän palveluitaan. Pitkäaikainen yhteistyö eri sidosryhmien edustajien kesken harvoin perustuu pelkästään halpaan hintaan, vaan yleensä laadukkaan palvelun ja hyvien suhteiden kaltaiseen lisäarvoon. Sidosryhmien haastatteluissa voit tuoda esille paitsi yrityksesi arvoja, myös osaamista. Haastatteluiden kautta voit kerätä yrityksellenne myös arvokasta tietoa uusasiakashankintaa varten. Mikäli sidosryhmistäsi löytyy sujuvasanaisia henkilöitä, mieti, voisitko tehdä haastattelusarjan videona tai podcastina.

 

 

Arvojen esiintuominen ei ole aina helppoa eikä hauskaakaan. Voimme omasta kokemuksestamme kertoa, että kaikki eivät ota ilolla vastaan yritystäsi aloittaa arvokeskustelua. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että kaikki eivät jaa yrityksesi arvoja tai siitä, että jotkut pitävät arvojenne esiintuomista pelkkänä markkinointitemppuna.

Valppaat kuluttajat ovat valmiita äänestämään jaloillaan – niin puolesta kuin vastaan. Vaikka muutama asiakas hylkäisi yrityksenne arvojenne vuoksi, mitä sitten? Selviääpä teille molemmille vaivattomasti, että teitä ei ole tarkoitettu toisianne varten. Samalla säästätte molemmat aikaanne ja rahojanne.

Voitokkaat tarinat syntyvät pitkäjänteisellä työllä. Vaikka arvokeskustelun aloittaminen ei ole helppoa, luo se lisäarvoa, joka sitouttaa satunnaiset asiakkaasi uskollisiksi faneiksi. Olemme itse todistaneet asiakkaidemme saamaa palautetta, jossa heille vannotaan uskollisuutta juuri heidän rohkeutensa ansiosta.

Miten on, onko teidän yrityksellänne rohkeutta kertoa arvoistanne?

 

Aurinkoisin terveisin,

Nana

18.9.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top