KUVATEKSTI.

Uusi asiakas on kuin tuore parisuhde, ja näin sen kanssa kuuluu edetä

Uuteen asiakkaan tutustuminen on kuin parisuhteen alku: Toisen tuntee vain ulkokuorelta ja huhupuheilta tai ehkä ei ollenkaan, mutta pian hänestä tietää kaiken tärkeän. Sen jälkeen voi solmia suhteen, joka on vakaalla pohjalla.

Vaikka romantiikkaa asiakassuhteessa ei olekaan, pitää tällaiseenkin suhteeseen panostaa, jotta se toimisi ja kantaisi hedelmää mahdollisimman pitkään.

Jos tutustumisen tekee hyvin, asiakkaasta tulee osa itseä. Meillä Hurjalla se tarkoittaa sitä, että pystymme tekemään parasta mahdollista sisältöä sosiaaliseen mediaan tai vaikka laatimaan asiakkaalle strategian omaan sisällöntuotantoon. Ja näin se tutustuminen sitten tapahtuu!

Hauska tutustua!

Kuka on yrittäjä yrityksen takana on? Mitkä hänen arvonsa ovat? Mistä hän on lähtenyt, minne menossa ja millainen matka on ollut? Miksi hän tekee mitä tekee? Kuuntelen asiakastani.

Kun olen kuunnellut asiakastani, ryhdyn tuumasta toimeen: ostan asiakkaan valmistaman tuotteen kaupasta, varaan ajan hänen palveluunsa tai osallistun tapahtumaan. Millä tahansa toimialalla asiakas toimiikaan tai millaisia tuotteita tai palveluita tarjoaa, pyrin eläytymään hänen asiakkaansa rooliin. Kun tunnen asiakkaan tuotteen, tiedän, mitä hän myy.

Kun tunnen yrittäjän ja hänen tuotteensa, minun pitää vielä tuntea paremmin itse yritys. Miten se valmistaa tuotteen, jota myy? Miten järjestää tapahtuman? Miten suunnittelee palvelun? Miten tuote tai palvelu myydään kuluttajalle tai toiselle yritykselle? Yritän ymmärtää, miten yritys toimii ja mistä liiketoiminta muodostuu. Kun pääsen vaikka edes päiväksi hengittämään asiakkaan ilmaa, tajuan hänen toimintaperiaatteensa paremmin.

Olen muutenkin paikalla siellä, missä asiakaskin. Hurjan asiakkaan Silmusalaatin kanssa olemme käyneet katsomassa, miten salaatti valmistetaan ja kuljetetaan kauppoihin. MINIn kanssa pidämme kuukausipalaverit liikkeessä, jolloin pääsemme todistamaan asiakaskohtaamisia ja seuraamaan, mihin autokauppaan tulevat kiinnittävät huomiota ja mistä he ovat kiinnostuneita. Msonicin kanssa järjestämme tapahtumia, joissa kohtaamme heidän asiakkaitaan, ja Hotelli Helkan henkilökuntaa pääsemme jututtamaan joka viikko, kun teemme töitä paikan päällä.

Kysymyslista asiakkaaseen tutustuessa on loputon ja aina erilainen, koska sen pitää olla kohdeorganisaationsa näköinen. Välillä kysyn hölmöjä ja otan selvää, jos en tiedä jotain.

Oljenkorsi lähellä

Kun olen tutustunut yrittäjään, yritykseen ja testannut asiakkaan tuotetta, keskustelen asiakkaan asiakkaiden kanssa. Lojaalit fanit tuntevat tuotteen ja yrityksen pitkältä ajalta, mutta kriittiset ovat arvokas kohderyhmä, kun mietitään, missä petrata tulevaisuudessa.

Jos mahdollista, tapaan oikeat asiakkaat kasvotusten. Jos se ei onnistu, seuraan heitä sosiaalisessa mediassa. Me pidämme tärkeänä sitä, että saamme tehdä asiakkaillemme sisältöjen lisäksi someasiakaspalvelua. Se varmistaa, että olemme tekemisissä oikeisiin asiakkaisiin jatkuvasti.

Parhaimmillaan someaspa on ideapankki ja mainemittarityökalu sisällöntuottajalle ja sosiaalisen median ammattilaiselle. Jos keskustelupalstoilla asiakkaastani vaihdetaan ajatuksia vilkkaasti, olen osunut kultasuoneen! Keskustelupalstat toimivat samanlaisena monitorointiapajana kuin someaspankin kanavat.

Usein apu asiakkaiden asiakkaiden etsimiseen löytyy vielä lähempää kuin muistaakaan. Onko joku tuttavapiiristä jo valmiiksi uskollinen asiakas? En varmasti jätä sitä oljenkortta käyttämättä!

Kun olen käyttänyt oljenkorret läheltäni, syvennän vielä tietämystäni ahmimalla kaikki asiakkaasta kirjoitetut lehtijutut, Wikipedia-artikkelit ja muut löytämäni tekstit.

Kilpailijat tarkkailussa

Kun tunnen asiakkaan ja hänen toimintansa, tuotteensa ja asiakkaansa, tutustun vielä hänen kilpailijoihinsa. Kilpailijoiden kautta ymmärrykseni asiakkaan toimialasta syvenee. Jos tuijotan vain asiakastani, sokeudun sille, mitä voisin tehdä paremmin. Kilpailijoiden avulla benchmarkkaan, miten alalla toimitaan. Haluanko viedä asiakastani siihen suuntaan – vai johonkin aivan uuteen?

Asiakkaaseen tutustuminen vie aikaa, eikä tutustumisvaihe oikeastaan pääty ikinä, sillä asiakas ja hänen toimintaympäristönsä kehittyvät jatkuvasti. Mutta jokainen asiakas ansaitsee sisällöntuottajan, joka käyttää aikaansa tutustumiseen. Se on kunnioitusta, jota asiakas saa vaatia.

Jenni

14.8.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top