intorohkeus

Uskalletaanko teillä somettaa?

Viime viikkoihin on mahtunut niin Suurta some-keskustelua Musiikki & Mediassa kuin #someskumpat-afterworkeja MOW Mothership of Workilla. Olemme saaneet kuulla monista rohkeista teoista ja yrityksistä, joille avoin suhtautuminen ja heittäytyminen ovat mahdollistaneet tulosten saannin some-maailmasta.

Tallink Siljan some-asiakaspalvelun motivoitunut tekijöiden tiimi, ansaitusti itseään Suomen parhaaksi somevideotykiksi tituleeranneen Yle Kioskin uutisten muutos, sekä viihdeteollisuuden saralla msonicin uudenlainen tapa valjastaa päämiestensä tuottamat sisällöt, ovat kaikki vaatineet rohkeutta ja isoja päätöksiä yritykseltä. Nämä esimerkit motivoivat monia ja viime viikkoihin on mahtunut paljon on keskustelua somen mahdollisuuksista, tehokkuudesta ja tuloksista.

Näiden tapahtumien pöytäkeskusteluissa kuitenkin edelleen nousivat esiin yritysten sisäiset haasteet: somen arvostuksen puute, pelko uudesta ja pelottavasta ja vastahankaisuus johtotasolla tai tiimeissä. Meiltä Hurjilta kysytään usein, että miten ihmeessä nuo rattaat saadaan liikkeelle kun tuntuu, että joku heittää omassa firmassa koko ajan kapuloita väliin.  

Törmäämme työssämme niin kentällä kuin valmentaessakin tähän haasteeseen. Isoimpiin valmennuksiin mahtuu yleensä aina yksi tai useampi osallistuja, joka suhtautuu someen epäillen.

Haluankin nyt jakaa teille muutaman vinkin, jotka olemme todenneet toimiviksi tavoiksi innostaa ja sitouttaa koko yrityksen poppoo some-markkinointiin.

 

  1. Innostu ja innosta

Kun kerrot some-asioista, tee se aina innolla. Anna aidosti kiinnostuksesi some-markkinointiin näkyä, sillä into tarttuu. Älä lannistu, vaikka sinulle ei aina näytettäisi vihreää valoa.  

Pelkkä into ei kuitenkaan riitä; ole vakuuttava ja osoita faktoja. Someen liittyy aina myös riskejä ja vaaroja ja ne on otettava huomioon, mutta kun innon siemen on onnistuttu kylvämään, on helpompaa tehdä yhdessä myös kriisiviestinnän suunnitelma.

 

  1. Ota koko poppoo mukaan suunnitteluun

Osallista kaikki yrityksessänne ja anna tilaa uusille ideoille. Mikä helpottaisikaan sinun työtäsi enemmän, kuin säännöllinen, esimerkiksi kuukausipalaverin yhteydessä pidettävä sisältöideointi koko porukalla. Sen avulla sitoutat tiimisi. Kun työntekijän oma idea toteutetaan ja julkaisu näkyy somessa, tulee siitä ideoijalle mahtava fiilis. Kun somen tulokset alkavat näkyä, jopa firmanne some-skeptikosta saattaa syntyä innokas sisällötuottaja.

 

  1. Tee tuloksia ja kerro niistä!

Mittaa, analysoi ja jaa tietoa. Kun tutkit, mikä toimi tässä kuussa ja mikä ei, kerro siitä myös muille. Samalla osoitat somen voiman ja luvut paperilla lisäävät muiden ymmärrystä some-markkinointia kohtaan. Äkäisinkin some-skeptikko nöyrtyy viimeistään kun lyöt luvut tiskiin ja kerrot paljonko näillä tehtiin kauppaa viime kuussa tai kuluneen vuoden aikana.

 

  1. Kannusta siihen, mikä tuntuu luontevalta

Jokaiselle yrityksessänne löytyy sopiva tapa olla mukana sisältöjen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tärkeintä on kannustaa jengi tekemään asioita sillä tavalla, joka itselle sopii parhaiten; omilla kasvoilla ei somessa tarvitse olla jos se ei tunnu luontevalta. Yrityksenne ideamyyrä ei välttämättä ole paras julkaisija, mutta hänen ideoilleen voi joku muu toimia toteuttajana.

 

  1. Varmista some-tiimin työrauha

“Somea en ole koskaan käyttänyt, enkä käytä” -asenne vaikuttaa yrityksen sisällä some-tiimin kehitykseen, somen tekijöiden työskentelymotivaatioon ja tämä kaikki näkyy myös tuloksissa. Parhaat tulokset saadaan, kun some on aidosti yrityksenne näköistä, eikä vain yhden ihmisen harteilla.

Lähes aina some-onnistuminen pitää sisällään innostuneen, osaavan ja kiinnostuneen tekijöiden joukon, joka on yritykseltä saanut kannustusta ja taustatukea. Muistetaanhan siis ottaa jokainen mukaan osaksi some-markkinointia ja annetaan mahdollisuus innostua siitä, mitä omassa firmassa tehdään.

XXX,
Johanna

17.10.2016

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top