#someaamupala 7.9. kansikuva

Syksyn ensimmäisellä #someaamupalalla puhuttiin aitoudesta

 

Syksyn ensimmäinen #someaamupala nautittiin Helsingin MOW:ssa innostavan keskustelun merkeissä. 3,5 vuoden ikään ehtinyt #someaamupala keräsi runsaan joukon some-tekijöitä keskustelemaan aitouden merkityksestä somessa.

Keskustelu sai alkunsa väitteestä Muiden kuin yrityksen itse tuottamat sisällöt eivät voi olla aitoja. Aihe nostatti osallistujien parissa nopeasti keskustelun siitä, mikä oikein on aitoutta. Jos yritys esimerkiksi kohtaa somessa kritiikkiä, saako yritys osoittaa somessa tunteita kritiikkiä ja sen esittäjää kohtaan? Somessa kun on tapana näyttää tunteita avoimesti. Keskustelijat pitivät asiallista, kohteliasta linjaa suotavana, mutta muistuttivat, että somessa pelkkä mekaaninen, automaattinen kommentti voi myös tuntua asiakkaista kylmältä.

Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden antamia suosituksia ja arvioita pidettiin lähtökohtaisesti totuudenmukaisempina kuin yrityksen itsensä tuottamaa markkinointitekstiä. Aitouden merkkinä nähtiin myös viestien sisältämä kriittisyys, joka yritysten tuottamista sisällöistä yleensä puuttuu.

Blogiyhteistyö nousi esiin #someaamupalalla useampaan otteeseen. Keskustelijoiden mielestä bloggaajan ja yrityksen välisen yhteistyön tulisi olla kohderyhmää kiinnostaakseen muutakin kuin maksullista mainontaa. Yleisön medialukutaidon kehittymisen myötä lukijat oppivat tunnistamaan paremmin blogiyhteistyönä tehdyt sisällöt. Silloin yritysten ja bloggaajien on kehitettävä yhdessä toimitapoja, joilla tuotetaan edelleen lukijakuntaa kiinnostavia sisältöjä.

Aiheesta olisi voinut keskustella vielä vaikka toisen tunnin verran. Koska aihe herätti niin suurta kiinnostusta osallistujien keskuudessa, ehdimme tällä kertaa keskustelemaan vain yhden #someaamupala-väittämän tiimoilta. Hurjan syksy on nyt virallisesti avattu, ja seuraavan kerran #someaamupalaa päästään nauttimaan Tampereella keskiviikkona 14. syyskuuta.

Kiitos kaikille syksyn ensimmäisessä #someaamupalassa mukana olleille! Jatketaan keskustelua somessa hashtagilla #someaamupala.

Aurinkoisin terveisin

Nana

#someaamupala_hki_syyskuu_pieni-01

 

7.9.2016

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top