blogi_20166

Mitä tapahtui somessa vuonna 2016?

Ensi vuoden some-trendeistä puhutaan jo joka puolella, mutta muistellaan kuitenkin vielä ennen sitä hetki menneitä ja palataan kuluneen vuoden some-ilmiöihin. Mitä tapahtui sosiaalisessa mediassa tänä vuonna?

Trolleja, mutta myös positiivisuutta

Vuosi 2016 oli hengästyttävä niin somessa kuin sen ulkopuolellakin. Maailman ikävät tapahtumat näkyivät myös sosiaalisessa mediassa, eikä trolleilta, vihaviesteiltä ja valeuutisilta voitu välttyä. Onneksi saimme kuitenkin kokea myös positiivisia ilmiöitä. Esimerkiksi Mikko Toiviaisen ja Sani Leinon Twitter-kampanja #keskiviikkokehu palkittiin Suomen Mielenterveysseuran toimesta Vuoden positiivisimpana some-kampanjana ja Vuoden vapaaehtoinen Brother Christmas hyödynsi somea ja auttoi apua tarvitsevia milloin minkäkin yllätyksen muodossa. Nämä pienet, suuret ja hyvät teot osoittivat, että some ei onneksi ole pelkkää vihaviestiä toisensa perään ja ihmiset janoavat myös positiivisia uutisia feedeihinsä. Yritykset voisivatkin ottaa tästä koppia tulevana vuonna. Kuka olisi vuoden 2017 positiivisin somettaja?

Videoita ja virtuaalitodellisuutta

Myös haasteet ja muu hassuttelu oli mukavaa vastapainoa ikäville uutisille. Loppuvuodesta laajasti levinnyt Mannequin Challenge sai somettajat villiintymään, tai pikemminkin seisahtumaan, ja YouTuben suosituimpia videoita olivat tubettajien erilaiset haastevideot.

Vilma ennustikin viimevuotisessa kirjoituksessaan vuoden 2016 some-trendiksi videoiden ja live-videon suosion kasvua. Ennustus osui oikeaan, sillä vuosi 2016 on ollut vahvasti videon ja etenkin live-videon vuosi. Snapchat, Instagram Stories, Periscope ja Facebook Live ovat jyränneet etenkin yksityishenkilöiden someissa ja ilahduttavan monet yrityksetkin ovat valjastaneet live-videot käyttöönsä. Esimerkiksi Tjäreborg lähetti syyskuussa suoran matkailushow’n Dubaista Facebook Liven kautta.

Myös virtuaalitodellisuudesta ja ar-peleistä saimme maistiaisia vuonna 2016. Pokémon Go tutustutti meidät ar-pelien maailmaan ja vr-lasit saivat aikaan innostusta ja ihmetystä. Jännittävää nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan tällä saralla.

Some tyhjensi kauppojen hyllyt

Vuosi 2016 todisti myös sen, että kun jostakin tuotteesta tulee hitti somessa, tyhjenevät kauppojen hyllyt kyseisestä tuotteesta hyvin nopeasti. Esimerkiksi Facebookin kasviperäistä mättöruokaa ylistävä Sipsikaljavegaanit-ryhmä on ollut osallisena monen hittituotteen loppumiseen kauppojen hyllyiltä. Nyhtökauraa, vihiksiä, Jalosavuaromia ja muita suosikkituotteita on metsästetty kissojen ja koirien kanssa, ja etsimisen avuksi on perustettu omia Facebook-ryhmiään (esim. Nyhtökauratutka).

Samalla on ollut hienoa huomata, että yritykset ovat löytäneet tehokkaita tapoja sitouttaa vaikkapa juuri sipsikaljavegaaneita ja muita ostovoimaisia kohderyhmiä. Esimerkiksi Kotipizza kutsui Sipsikaljavegaanit-ryhmän jäseniä ravintolaansa maistamaan ja äänestämään, minkä vegaanijuuston he haluavat yrityksen uusiin vegaanipitsoihin.

Some-aspasta vastaus pikaisesti

Kuluneen vuoden aikana asiakaspalvelu siirtyi yhä vahvemmin sosiaaliseen mediaan. Facebook, Twitter, Instagram ja live-chatit ovat mahdollistaneet sen, että asiakas voi saada vastauksen nopeammin ja helpommin kuin perinteisesti puhelimessa roikkumalla. Esimerkiksi jo vuonna 2015 some-aspastaan palkittu Tallink Silja on ollut suunnannäyttäjänä asiakaspalvelun painottamisesta sosiaalisessa mediassa. Kaikkea asiointia ei kuitenkaan vielä voi pelkästään somessa hoitaa, joten nähtäväksi jää, millaisia ratkaisuja some-aspoissa näemme tulevaisuudessa.


Tulevaisuudesta puheen ollen, miltähän vuosi 2017 näyttää sosiaalisessa mediassa? Mitkä ovat suurimmat trendit ja mitkä kanavat ja ilmiöt kuihtuvat? Nana on kurkannut kristallipalloon ja kertoo meille blogitekstissään ensi viikolla, mitä siellä näkyi. Pysykäähän siis kuulolla!

Riemukasta uutta vuotta 2017 toivottaa,

Annukka

28.12.2016

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top