argumentointi

Somessa kaivataan kipeästi keskustelutaitoja

Edellisessä blogitekstissä Nana kertoi asiakkaastamme Hotelli Helkasta, jolle arvojen esiintuominen somessa on itsestäänselvyys ja tietoinen valinta. Minkä takia niin usein yritykset arastelevat mielipiteen esiintuomista ja ja keskustelun herättämistä somessa? Väittäisin, että suurin syy on se, että somessa hätäisten kommenttien ja argumentoimattomien mielipiteiden tuuttaminen on yleisölle niin äärimmäisen helppoa, että tunteita herättävät viestit jätetään mieluummin postaamatta.

Meillä on ollut ilo tutustua töiden kautta Aira Rantaan, joka valmentaa argumentointia ja dialogitaitoja. Kysyin siis Airalta, mitä pitäisi tehdä, jotta somen keskustelut pysyisivät paremmin hanskassa. Oma ohjeeni on, että pitäisi muistaa hengittää ennen kuin vastaa yhteenkään kommenttiin, ja ajatella isoa kokonaisuutta ja sitä johtaako keskustelu mihinkään. Sekä tietysti argumentoida! Mutta mitä argumentointi oikeastaan on, ammattilaisen sanoin?

Aira tiivisti asian niin, että käytännössä argumentointitaidot auttavat löytämään mistä tahansa aiheesta perusteluita erilaisille näkökannoille, valitsemaan keskeisimmät ja perustelemaan ne selvästi. On tärkeää muistaa, että kuuntelu, eli somessa usein lukeminen, on tärkeimpiä argumentointitaitoja ja avainasemassa on se, että todella yrittää ymmärtää erilaisia näkökulmia. Huutakaa hep, jos tämä joskus some-keskusteluita lukiessa unohtuu!

Olisi tärkeää muistaa, että puutteellinen argumentointi ei todellakaan ole vain some-raivoajien ja trollaajien ongelma. Edes ne hyvät ideat eivät pääse esiin ja muuttamaan maailmaa ilman hyvää argumentointia.

Keskustelut ovat somessa nopeita ja dynaamisia, jolloin tulee kiire reagoida mahdollisimman pian. Ajoitus on toki tärkeää, mutta nopea analyysi keskustelusta auttaa kohdistamaan omaa viestiä paremmin. Kannattaa miettiä mikä keskustelun tavoitteena on, mistä ollaan samaa mieltä ja mistä eri mieltä, onko keskustelu pysynyt aiheessa ja puuttuuko keskeisiä näkökulmia.

Airan kanssa jutellessa kävi ilmi, että asioita perustellaan usein listaamalla erilaisia väitteitä, mutta täytyy muistaa, että vasta perusteltu väite on argumentti. Somessa yleisön reaktioita on vaikeampi tulkita, kun vivahteet, eleet ja ilmeet puuttuvat. Ikinä ei ole täysin mahdollista varmistaa, että viesti on ymmärretty. Viestin pääpointti tulee siis muotoilla ja perustella mahdollisimman selvästi. Kiistanalaisissa kysymyksissä on aina varottava henkilöityvää kritiikkiä ja somessa saa olla erityisen tarkkana, sillä sävyjä ja reaktioita voi olla vaikeampi tulkita, saati sitten selitellä jälkikäteen.

Meiltä kysytään usein, että miten some-myrskyihin ja kritiikkin kannattaa valmistautua. Tulimme Airan kanssa siihen tulokseen, että tärkeintä on pohtia asioita etukäteen. Millaiset vastuut ja oikeudet kenelläkin on ottaa kantaa ja millainen viestintä sopii brändiin? On hyvä listata, mitkä ovat todennäköisesti niitä asioita, joihin yleisö tarttuu ja kuinka keskusteluun reagoidaan. Perustelutaitoja kannattaa harjoitella etukäteen, jotta nopea, hallittu reagointi on mahdollista.

Omaa viestiä laadittaessa on tärkeä miettiä sen kohdeyleisöä, mutta somessa yleisönä ovat potentiaalisesti samalla monet muutkin. Airan mukaan taitojen merkitys siis monistuu yleisömäärän mukana. Välillä some-keskusteluita seuratessa toivoo, että ihmiset luulevat kommenttinsa näkyvän vain jollekin rajatulle joukolle, eikä typeryydet ole oikeasti tarkoitettu kaiken kansan nähtäville. Yrityksille ystävällinen ja uskottava argumentointi pitäisi toki olla itsestäänselvyys. Se herättää luottamusta ja vakuuttaa keskustelun osapuolten lisäksi mahdollisesti samalla muita tärkeitä sidosryhmiä.

Yrityksenä somessa toimiessa täytyy muistaa, että myös yrityksen kohtaaman kriittisen palautteen käsittely on julkista. Ennen kaikkea se pitäisi nähdä mahdollisuutena saada tärkeää tietoa ja oppia. Myös silloin, kun kritiikki ei ole aiheellista, sen rakentava käsittely on aina mahdollisuus osoittaa ammattimaisuutta ja luotettavuutta.

Lopuksi pyysin vielä Airalta kolme vinkkiä  parempaan argumentointiin somessa. Nämä ovat ihan ilmaisia, eli pliis, käyttäkää näitä!

1. Erityishuomio tuttuihin aiheisiin

Tutut aiheet ovat vaikeimpia, sillä niiden logiikka on itselle niin itsestään selvä. Juuri niiden kohdalla pitää pysähtyä, kyseenalaistaa oma näkökulma ja sitten perustella se mahdollisimman selvästi. Yritä asettua lukijan asemaan.

2. Omien perustelutapojen penkominen

Millainen argumentointi on itselle tyypillistä? Onko argumentoinnissa hyvä tasapaino selkeän faktapohjaisen argumentoinnin ja havainnollistavien tarinoiden välillä.

3. Argumenttien valinta tavoitteen mukaan

Mikä vakuuttavuuden tavoitteena on? Kenet on tavoitteena vakuuttaa?  Kannattaa tarkistaa, onko perustelut johdettu omista lähtökohdista vai suunnitellun kohderyhmän lähtökohdista.

Näiden vinkkien myötä toivotan leppoisaa joulun odotusta, myös somessa!

Vilma

5.12.2016

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top