OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Työntekijälähettilyys, arvot ja sisällöt puhuttivat #someskumpilla


Torstaina MOW Mothership of Workilla vietettiin meidän ja Flocklerin järjestämää #someskumpat-afterworkia. Samanlainen setti pidettiin myös viime syksynä eikä viimeviikkoinenkaan afterwork varmasti jää viimeiseksi. Iso kiitos vielä kaikille, jotka tulitte viettämään iltaa kanssamme tai seurasitte settiä etäyhteyden päästä sekä tietysti ennen kaikkea huippupuhujillemme Pekka Rantamoijaselle, Jukka Räisäselle sekä Tea Teinilälle.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Iltapäivä startattiin case Valiolla, kun Rantamoijanen kertoi, miten koko #Valiojengi on saatu osallistettua sisällöntuotantoon. Valio on iso, millä tahansa mittarilla mitattuna, joten ei ole ihan yksinkertaista saada porukkaa mukaan, viestiä yhtenäiseksi ja tuloksia aikaiseksi. Valiolaisia ohjaa “For us milk is amazing”-viesti ja omaa porukkaa on haastettu miettimään, mitä se tarkoittaa. Samaa viestiä halutaan levittää myös talon ulkopuolelle, mm. työtekijälähettilyyden keinoin.

Onnistumisen ovat taanneet riittävä ja säännöllinen kouluttaminen ja kouluttautuminen sekä kannustaminen. Valiolla sisällöntuotantoon ei patisteta, vaan työ pidetään virkeänä erilaisilla haasteilla ja kilpailuilla. Tärkeänä osana on toki myös some-ohjeistus, joka Valiolla on tiivistetty yhteen sivuun, selkeästi ja ytimekkäästi. On syytä muistaa, että osallistua voi monin eri keinoin keskustelujen seuraaminen, muiden innostaminen, vinkkien jakaminen, sisältöjen jakaminen ja kommentoiminen ovat aivan yhtä tärkeitä kuin sisältöjen tuottaminenkin, mutta usein niistä on helpompi lähteä liikkeelle eikä hypätä suoraan tekemään omia julkaisuja. Pekka korosti puheessaan myös esimerkin voimaa: Valion johtokin on somessa aktiivinen, toimitusjohtajasta lähtien. Tehty työ ja saadut tulokset tehdään Valiolla näkyväksi, mikään ei innosta paremmin, kuin se, että näkee työnsä ansiosta jotain tapahtuvan ja muuttuvan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Seuraavana stagen valtasi hurmaavan Hotelli Helkan Jukka Räisänen ja Jukka kertoi siitä, kuinka he ovat ottaneet arvot vahvaksi osaksi someaan. Jukka muistutti, että nykyään asiakkaat haluavat tietää yhä enemmän ja ostopäätöksiin vaikuttaa paljon myös se, jakaako saman arvopohjan yrityksen kanssa. Tuomalla arvoja esille, annetaan kuluttajalle mahdollisuus tehdä merkityksellisiä valintoja. Aina tämä ei ole kuitenkaan ihan yksinkertaista, koska Jukka onkin nähnyt tärkeänä, että on voinut pallotella ja ideoida arvojen nostamista, niiden esille tuomista ja niistä käytävää keskustelua jonkun ulkopuolisen kanssa.


Helkassa suvaitsevaisuus ja tasa-arvo näkyvät kaikkialla, Helka on yhdenvertaisuuden puolella, kaikenlaista syrjintää vastaan. Tämä ajatus on tuotu myös sosiaaliseen mediaan: ainoastaan hotelli ei ole syrjintävapaata aluetta, vaan sitä ovat myös kaikki Helkan some-kanavat. Tämä on edellyttänyt sitä, että keskusteluun ja kommentointiin on oltava selkeät pelisäännöt ja niitä on moderoitava ahkerasti. Helkan tapauksessa olemme yhteistyössä luoneet raamit ja Hurja Media vastaa siitä, että niiden sisällä pysytään.

Jukka muistutti, että arvojen tuominen keskusteluihin johtaa myös siihen, että samanlaiset arvot jakavat asiakkaat haluavat osallistua dialogiin ja kertoa mielipiteensä. Yhteisen arvopohjan myötä  myös asiakkaita kiinnostavien mielipidevaikuttajien saaminen mukaan helpottuu ja käy osin jopa itsestään, Helka tekee yhteistyötä mm. Meri Sopasen ja Saara Aallon sekä Nightwishin kanssa. Toki arvot eivät jää vain somessa keskusteltaviksi vaan ne ohjaavat kaikkea Helkan toimintaa ja näkyvät monin eri tavoin niin asiakkaille kuin Helkan omallekin väelle. Meillä on ollut ilo ja kunnia seurata Helkan tekemistä aitiopaikalta, mutta Jukan puheenvuoro herätti taas siihen, miten tärkeää tällainen rohkeus on.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Viimeisenä kuulimme millaista on mediatalon oma sisältömarkkinointi, kun Allerin Tea Teinilä kertoi Wau.fi-asiantuntijasivustosta. Allerin ylläpitämä avoin sivusto kerää allensa ajankohtaisia ja kiinnostavia artikkeleita media-alalta, markkinoinnista, mainonnasta, sisällöistä, datan hyödyntämisestä, digitalisaatiosta, somesta, työelämästä, johtamisesta, teknologiasta ja tekoälystä. Ajatus on lähtenyt siitä, että Allerilla on kaivattu tapaa kertoa omasta osaamisestaan. Siis ei siitä, kuin huikeita siellä ollaan, vaan siitä, kuinka ongelmia on ratkaistu. Aller on osaltaan mukana media-alan murroksessa ja siksi Wau.fi-sivustostakin on tehty kaikille avoin kanava asiantuntijuuden jakamiseen.


Vaikka kaikki kolme casea olivat hyvin erilaiset, niin alustoiltaan, kohderyhmiltään kuin tavoitteiltaankin, niin oli hauska huomata, että tietyt lainalaisuudet pätevät aina. Myös Tea korosti puheessaan asetettuja tavoitteiden ja niiden mittaamisen tärkeyttä. Tähän olennaisesti liittyy myös se, että tekijät ovat mukana alusta loppuun.  Käytännön esimerkkien kautta hän muistutti myös siitä, kuinka järjetöntä on puhua vain itselleen tai itsestään. Tea päätti esityksensä tuttuun, mutta toimivaan lainaukseen Marriotin David Beebeltä: “Content marketing is like a first date. If all you do is talk about yourself, there won’t be a second date.” Niinpä!

Kiitos vielä kaikille mainiosta illasta, nähdään seuraavilla #someskumpilla! Seuraava tapahtuma meillä onkin jo parin viikon päästä, kun vietämme #somejuridiikka-iltapäivää Elina Koivumäen kanssa. Tervetuloa seuraamaan webinaaria ja päivittämään oman tiedot ajantasalle!

Vilma

24.4.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top