Lina / Anne Caglayan

Somen ulkoistaminen on vaihtoehto myös yksityisyrittäjälle

Yksi parhaita juttuja meidän työssä on päästä tekemään yhteistyötä mahtavien yrittäjien ja hienojen yritysten kanssa. Asiakkaidemme myötä olen löytänyt itsellenikin uusia luottomerkkejä ja mikä sen parempaa, kuin viedä viestiä tuotteesta tai palvelusta johon aidosti uskoo ja samalla auttaa muita ihmisiä löytämään se.

Esimerkiksi omaa pyyhevarastoamme valtaavat pikkuhiljaa tamperelaisen Linan hamam-pyyhkeet. Tutustuimme Pyyhekauppa Linaa pyörittävän Mickan Trade Oy:n Anne Caglayaniin muutama vuosi sitten vetäessämme Rakas Tampere -tapahtuman osallistujayrityksille some-valmennusta. Tuolloin olimme käynnistelemässä ensimmäistä #someakatemiaa ja vinkkasimme siitä myös valmennukseen osallistujille. Puoli vuotta myöhemmin Lina olikin yksi kahdeksasta yrityksestä, jotka aloittivat #someakatemia-matkan kanssamme.

#someakatemian aikana saimme kirkastettua Pyyhekauppa Linan some-strategian ja myös tuloksia ruvettiin saamaan pikkuhiljaa. Kesällä 2016 Anne pyysi meiltä apua Asuntomessu-kampanjan kanssa ja mehän autoimme. Tavoitteena oli, että jokainen Asuntomessuille tuleva tietäisi Linan ständin löytyvän sisustushallista ja millaisia tuotteita sieltä voi ostaa. Teimme kahden kuukauden mittaisen täsmäiskun Linan somessa Asuntomessukävijöille suunnattuna ja pääsimme asettamiimme tavoitteisiin tavoittavuuden, tykkääjämäärien kehityksen, vuorovaikutuksen lisäämisen sekä myynnin osalta.

Kampanjan aikana Anne huomasi, että yksityisyrittäjänä hänen on järkevämpää maksaa somen ylläpidosta jollekin ja keskittyä itse täysin vain yrityksen pyörittämiseen ja kehittämiseen. Monelle yrittäjälle on varmasti tuttua, että kiireisinä viikkoina huomaa somen jäävän taka-alalle. “Parasta on ollut, että on voinut luottaa siihen, että somemme on oikeasti asiantuntevien ihmisten hallussa. Ei tarvitse hetkeäkään miettiä pitäisikö jotain tehdä tai onko kaikki tehty.” Meidän visionamme on, että jokainen tekee sitä, jossa haluaa olla paras ja tämän tahdomme mahdollistaa myös asiakkaillemme.

Olemme siis jatkaneet työskentelyä Annen kanssa ja sopiva sekoitus tuotetietoutta, fiilistelyä ja asiakkaiden kokemuksia ovat osoittautuneet toimivaksi sisältöpaketiksi. Pidempään jatkuneen yhteistyön myötä moni asia on tullut jo tutuksi puolin ja toisin. Vaikka #someakatemiassa toki tähtäimessä on se, että valmennussetin jälkeen asiakkaalla on käsissään avaimet oman somen ylläpitoon, niin lisätunteja vuorokausiin tai ylimääräisiä päiviä kalenteriin emme mekään osaa taikoa. Toisaalta #someakatemiassa olimme yhteistyössä rakentaneet Linalle some-strategian ja tämän työn päälle oli hyvä lähteä rakentamaan säännöllistä sisällöntuotantoa. #someakatemian myötä Annella itsellään on myös hyvin hallussa somen perusperiaatteet ja tämä mahdollistaa sen, että hän voi itse reagoida asioihin nopeasti ja postata meidän tuottamamme säännöllisen sisällön lisäksi.

Anne kertoo, että hänen suurin pelkonsa oli, että somesta tulee “liukuhihnamainen”. Varsinkin kun puhutaan yrittäjän itsensä ympärille rakentuvasta yrityksestä, on tärkeää, että sisällöt tuntuvat aidoilta. Laadukkaan tuotteen lisäksi tutuksi tullut yrittäjä ja takuuvarmasti hyvä palvelu ovat isoja syitä siihen, että asiakkaat palaavat ostoksille yhä uudelleen ja uudelleen. Tällöin jos koska, on tärkeää pitää huoli siitä, että yrityksen ääni somessa säilyy omanlaisena ja tunnistettavana. “Somemme on yhä meidän näköisemme”, Anne toteaakin tyytyväisenä. “Kaikki on hoidettu mitä on sovittu ja jopa enemmän.” Juuri tähän me aina pyrimme, positiivisiin yllätyksiin!

Vilma

13.1.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top