artikkelikuva_Sylva_Mari

#someakatemiassa saa oivalluksia oman alan ulkopuolelta

Mitä käy kun keskenään erilaiset yritykset osallistuvat yhteiseen, intensiiviseen some-valmennukseen? Helsingin ensimmäinen #someakatemia jatkuu jo viidettä kuukautta. Oletko kiinnostunut kuulemaan mitä Sylva ry:n toimittaja-tiedottaja on oppinut #someakatemiassa? Haastattelimme valmennuksiimme osallistunutta Sylva ry:n Mari Pöyhtäriä hänen kokemuksestaan.

 

Se, että on henkilökohtaisessa elämässään aktiivinen somessa, ei vielä kanna kovin pitkälle kun pitäisi tehdä sosiaalista mediaa tuloksellisesti työkseen.

Millainen some-tausta sinulla on?

Olen tehnyt sosiaalisen median sisällöntuotantoa Sylvassa jo 6 vuotta. Minulla ei kuitenkaan ole koskaan ollut omasta mielestäni hyvää aikaa perehtyä kaikkeen siihen mitä somesta löytyy ns. pinnan alta. #someakatemiassa olen oppinut millaisia työkaluja ja vaihtoehtoja some tarjoaa yrityksille ja yhdistyksille. Olen myös nähnyt miten näillä välineillä saadaan aikaan tulosta somessa.

 

Mitä olet #someakatemiassa oppinut?

Yksi tärkeimmistä opeista #someakatemiassa on suunnitelmallisuus. Arjessa sitä kuvittelee olevansa liian kiireinen voidakseen suunnitella omaa työtänsä. Suunnitteluhan se juuri säästää työaikaa! Olen tietoisesti opetellut istumaan alas ja käyttämään pari tuntia kuukaudesta aina tulevan kuukauden suunnitteluun. Työstressi on vähentynyt kun enää ei joka päivä tai viikko tarvitse murehtia, että mitä sitä tänään somessa julkaistaan ja keneltä tulee milloinkin sisältöjä.

 

Mikä on #someakatemiassa ollut parasta?

Aluksi mietin, että mitä tapahtuu kun niin eri aloilta tulevat yritykset opiskelevat samassa valmennusryhmässä. Mitä yhteistä meidän toiminnallamme on esimerkiksi tilitoimiston tai betonimursketta kierrättävän yrityksen kanssa? Erilaisuus on kuitenkin #someakatemian rikkaus! Ryhmämme monipuolisuus on tarjonnut uusia näkökulmia sisällöntuotantoomme. Eri aloilta tulevilta ihmisiltä saan erilaista näkemystä some-tuotantoon kuin omassa työpiirissämme.

 

Kenelle suosittelisit #someakatemiaa?

#someakatemia sopii yrityksille, joissa somea tehdään esimerkiksi yhden, jopa kahden, ihmisen voimin muun työn ohessa. Jos yrityksen tai yhdistyksen some-presenssi vaatii uudistusta tai vahvistusta, #someakatemiasta saa tähän hyvää tukea. Se, että on henkilökohtaisessa elämässään aktiivinen somessa ei vielä kanna kovin pitkälle kun pitäisi tehdä sosiaalista mediaa tuloksellisesti työkseen.

 

Mitä #someakatemiasta saamistasi opeista olet jo vienyt käytäntöön työssäsi?

Yksi tärkeimmistä oivalluksista on Facebookin tarjoama mahdollisuus tehdä todella tarkkaa kohdentamista. Olemme Sylva ry:lla aiemminkin tehneet mainontaa Facebookissa ja pidämme sitä toiminnallemme tärkeänä. Mitä enemmän olemme #someakatemiassa perehtyneet kohdentamiseen, sitä selvemmäksi on käynyt ettemme tarvitse tuhansien eurojen mainosbudjetteja vaan pärjäämme ihan muutamilla kympeillä kun kohdennamme viestimme oikeille ihmisille.

Olemme myös ryhtyneet suunnittelemaan LinkedInin käyttöönottoa. Kanava on meille ollut aiemmin vieras. Nyt olemme miettineet, että LinkedIn voisi toimia meille oivallisena blogialustana ja voisimme käyttää kanavaa yhteistyökumppaneiden ja sponsoreiden hankintaan.

 

Onko #someakatemia vaikuttanut henkilökohtaiseen some-osaamiseesi?

Muutama päivä erään #someakatemia-tapaamisen jälkeen päätin perustaa henkilökohtaisen Instagram-tilin. En ole aiemmin ollut Instagramissa, sillä olen ajatellut etten ehdi jokaiseen kanavaan. Kun lopulta perustin oman tilin huomasin nopeasti kuinka helppokäyttöinen ja monipuolinen kanava Instagram on. Nyt käytän Instagramia aktiivisesti myös vapaa-ajallani.

 

_ _ _ 

Onko teidän yrityksellänne vielä opittavaa tuloksellisen somen tekemisestä? Lue lisää #someakatemiasta täältä ja tutustu tarkemmin aiemmin #someakatemiassa mukana olleiden yritysten kokemuksiin täällä. Haku Helsingin ja Tampereen #someakatemioihin on nyt auki!

Jos sinulla on jotain kysyttävää #someakatemista, niin ota rohkeasti yhteyttä Johannaan +358 40 718 3862!

Aurinkoisin terveisin

Nana

13.3.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top