Someaamupala2-01

#someaamupala @musicmedia2015

Lempilapsemme #someaamupala viettää pian kaksivuotissynttäreitään. Kuukausittaisia julkisia aamiaisia ei ole hetkeen järjestetty, mutta #someaamupala elää ja voi hyvin yrityskohtaisten valmennusten sekä tapahtumien yhteydessä järjestettävien tilaisuuksien kautta. Viimeisin näistä oli kuluneena viikonloppuna, kun starttasimme vuosittaisen Musiikki & Media -tapahtuman lauantaiaamun #someaamupalalla.

Jälleen kerran paikalla oli kirjava joukko juttelijoita; someasiantuntijoita ja -osaajia tai muuten vaan aiheesta kiinnostuneita. Keskustelu pyöri luonnollisesti paljon musiikkibisneksen ympärillä. Mukana oli tälläkin kertaa Hehku Visualin Johannan Vuorenmaa ja hänen visuaalisen kiteytyksensä aamusta löydät kokonaisuudessaan tämän tekstin lopusta. Etenimme väitteiden kautta, jotka kuuluivat tällä kertaa seuraavasti:

I Tämän päivän some on liian henkilökohtainen.

II Mitä paremmin tunnet yleisösi, sitä enemmän voit vaatia heiltä.

III Artisti on nykypäivän media.

IV Some on tämän hetken Idols.

Aiheet liittyivät toki somen ajankohtaisuuksiin ja olivat siksi muutakin, kuin musiikkiväkeä puhuttavia. Some henkilökohtaistuu jatkuvasti ja muuttuu myös entistä nopeatempoisemmaksi. Pohdimme, mikä on ok ja milloin raja tulee vastaan. Aamun perusteella esimerkiksi artistien on tällä hetkellä hyvin vaikea pitää jatkuvaa hypeä yllä ilman omaa aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa. Täytyy antaa itsestään vähän enemmän, ”pelkkä” musiikki ei riitä. Kaikkien huulilla oleva Snapchat on tietysti kanavana se, mikä toistui tässä keskustelussa. Yhä yksityisempi viestienvaihto pakottaa yritykset ja yhteisöt miettimään, miten tähän väliin on mahdollista päästä. Onko somen henkilöllistäminen ratkaisu tähän?

22241373705_2f3182edef_k

Kuva: Anna-Kaisa Kaplas

Kun viestintä on henkilökohtaisempaa johtaa se usein myös siihen, että yleisö tunnetaan paremmin. Tämä taas mahdollistaa sen, että yleisöltä voi myös vaatia enemmän. Esimerkkinä keskustelimme Anssi Kelan Martin-haasteesta, jossa on löydetty superhyvä, kohderyhmäänsä puhuttleva palkinto, jolla on saatu yleisö kuvaamaan videoita itsestään ja laulamaan videolle. Toisinaan ihmisillä voi olla kynnys jo pelkkään kommentointiin, mutta houkutteleva palkinto ja tiivis yhteisö mahdollistavat paljon enemmän. Toisaalta homma toimii myös päinvastoin, mitä paremmin yleisö tuntee sinut, sitä enemmän sekin vaatii.

Haastoimme paikallaolijoita myös pohtimaan, onko artisti nykypäivän media. Tulimme yhdessä siihen tulokseen, että kaikki henkilöt, jotka somessa näkyvät, ovat tietynlaisia medioita. Kaupallisuus saa vain monesti suomalaisten niskakarvat nousemaan pystyyn, mitta totuus on, että muusikot, kuten myös esimerkiksi urheilijat tarvitsevat sponsoreita taakseen. Pelkkä musiikki ei tuota riittävästi. Onni on, että some mahdollistaa sen, että yhteistyö voi olla muodoiltaan hyvin erilaista ja juuri osapuoliensa näköistä. Toki tärkeää on myös 100% tuotteen takana seisominen.

Myös somen kautta nousevat artistit herättivät ajatuksia. Videon ja muun materiaalin massa on toki nykypäivänä niin hirvittävä, että sieltä esille nouseminen ei ole helppoa eikä mikään oikotie onneen. Eikö ole kuitenkin kaikkien edun mukaista, että periaattessa kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet nousta suosioon? Tubettajien artistiudesta voi toki olla montaa mieltä,  mutta yleisö puhuu puolestaan. Jos videolla on miljoona katsomiskertaa tai tyypillä 100 000 seuraajaa, niin ne ovat ja pysyvät, vaikka materiaali ei kaikkia miellyttäisikään.

Kiitokset kaikille aamun keskustelijoille. Heräsikö palo päästä kertomaan omat ajatukset #someaamupalalle? Toiveita saa ja pitää esittää, mikäli julkisia #someaamupaloja kaivattaisiin taas järjestettäväksi jonnekin päin Suomea.

Tsemppiä alkaneeseen viikkoon!

terkuin Vilma

musiikkimediasomeaamupala musiikkimediasomeaamupala

19.10.2015

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top