IMG_6631

Otetaanko teidän somessa iisimmin kesällä? Se on ihan ok!

Lomakausi on vilkkaimmillaan ja myös meillä Hurjilla reservin vahvuus on tällä hetkellä hieman normaalia kevyempi. Monet asiakkaammekin ovat lomailemassa ja tämän takia kesä on toimistolla aavistuksen hiljaisempaa aikaa. Toisaalta asiakkaidemme somekanavissa keskustelu käy vilkkaana, ja me toki pidämme huolen siitä, että kiinnostavaa sisältöä julkaistaan asiakkaidemme lomaillessa samaan tahtiin kuin muulloinkin.

Vapaa-ajalla, säillä ja tapahtumilla on iso vaikutus siihen, kuinka paljon ihmiset käyttävät sosiaalisia medioita. Todennäköisesti toimivat julkaisuajatkin ovat jotain ihan muuta kuin arkena. Ovatko aiemmin toimineiden aamujulkaisujen tavoittavuudet pudonneet tai arki-iltapäivät vilkastuneet? Toisaalta on hyvä myös pohtia, millaista sisältöä lomiaan viettävät haluavat kuluttaa.

Lomaillessa somen käyttö harvoin vähenee, päinvastoin, mutta työhön ja arkeen liittyvää sisältöä sieltä ei silti välttämättä haluta kuluttaa. Voisitko antaa asiakkaillesi pakkausvinkkejä, kesäreseptejä tai vinkata vierailemisen arvoisista kotimaan kohteista? Onko sinulla jemmassa maailman paras mansikkakakun ohje, jippoja automatkojen viihdykkeeksi tai kikka, jolla kukkaseppele pysyy takuulla kasassa? Somessakin voi vaihtaa vapaalle, mutta toki suosittelen siitä huolimatta ottamaan hetken aikaa suunnittelulle ja miettimään millainen sisältö palvelee sinun kohderyhmääsi ja vie kohti tavoitetta.

Kesä on myös erilaisten haasteiden kulta-aikaa: kommentoi giffillä, biisi päivässä, mustavalkohaaste…  Pistän pääni pantiksi, että kukaan Facebookia aktiivisesti käyttävä ei ole onnistunut viime viikkoina välttämään erilaisia haasteita ja kiertoviestejä. Moni tuntuu jo menettäneen malttinsa erilaisten haasteiden kanssa, mutta toisaalta mikäpä viraali-ilmiö ei aiheuttaisi jossain kohtaa myös ärsytystä ja kyllästymistä? Ei siis kannata suorilta karttaa haasteita ja vältellä tarttumista puhuttaviin aiheisiin, vaan etenkin yritysten olisi syytä olla tarkkana ja miettiä miksi niin moni lähtee mukaan haasteisiin ja mitä elementtejä tästä voisi poimia omaan toimintaan.

Voisitteko ottaa yrityksenä haasteen vastaan ja kertoakin kesän aikana sattumuksia omasta arjestanne? Tai voisitteko saada asiakkaanne tuottamaan sisältöä arkihaasteen tapaan? Ainakin omassa uutisvirrassani on mustavalkoisen arkihaasteen myötä näkynyt ilahduttavan paljon sisältöä sellaisilta Facebook-kavereilta, joiden julkaisutahti rajoittuu muuten aikalailla profiilikuvan päivittämiseen kerran vuodessa. Ystävältä henkilökohtaisesti tuleva kutsu osallistua ja yksinkertaiset toimintaohjeet ovat toimiva kombo, johon jokaisen on helppo tarttua.

Erilaiset some-arvonnat ovat myös hyvä tapa aktivoida ja osallistaa seuraajia kesäaikaan. Arkihaasteen lainalaisuudet on syytä pitää mielessä myös some-kilpailuja tehdessä, sillä harmittavan usein näkee kisoja, joiden menestyminen on pilattu liian monimutkaisilla säännöillä ja osallistumisohjeilla tai liian pieneksi rajatulla kohderyhmällä. Jos haluat hyödyntää asiakkaiden kuvia omissa sisällöissäsi tai markkinoinnissasi, on lisäksi pidettävä mielessä tekijänoikeudet ja se, että kilpailun säännöt ovat selkeästi näkyvillä ja ymmärrettävissä. Facebookiin tai Instagramiin arvontaa tai kilpailua suunniteltaessa on muistettava myös se, että säännöt kieltävät käyttäjien aikajanojen hyödyntämisen, jolloin esimerkiksi ystävien haastaminen tagaamalla on myös poissuljettu vaihtoehto.

Viime aikoina some on täyttynyt kesä- ja arkikuvista, mutta toiminnallisempia someilmiöitä sen sijaan ei ole ollut vähään aikaan pinnalla. Vieläkö muistat punnerrushaasteen, Icebucket Challengen tai Syyskuun halparuokalaiset! -ryhmän? Aloittaisitteko te seuraavan supersuorsitun haasteen?

Tässä muutamia vinkkejä kesäsomessa hyödynnettäväksi. Toisaalta ilokseni olen huomannut tänä kesänä muutamien yritysten jopa ilmoittavan, että some hiljenee viikonlopuksi tai viikoksi. Ja kyllä, osa teistä ehti ehkä jo sylkäistä kahvit näytölle, mutta mielestäni tämä on vain ja ainoastaan hyvä asia. Some on monen meistä arjessa jatkuvasti läsnä ja kaiken sen ympärillä käytävän keskustelun ja loputtomien “täytyykö siellä somessa tosiaan palvelulla asiakkaita 24/7?” -kysymysten jälkeen minusta on upeaa, että etenkin yksityisyrittäjät ovat oivaltaneet, että ei siellä somessakaan tarvitse olla saavutettavissa koko ajan.

Torijätskit, yöuinnit, tuoreet mansikat ja seikkailut uusiin paikkoihin ovat niitä parhaita kesämuistoja, oli ne ikuistettu mustavalkokuviksi ja postattu someen tai ei. Leppoista kesää sinne etätyöpisteille, rantatuoleille, kesämökeille ja työpöytien ääreen!

Vilma

 

10.7.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top