blogi hurja MOw

MOWissa kasvetaan naapureista kumppaneiksi

“Pysähdyin miettimään, kun eräs blogivierailijoistamme kysyi: kuinka paljon työllistätte toisianne MOWilla? Eikö coworking-työtilojen perusideologiaan kuulu se, että tehdään projekteja yhdessä?”, Hobby Agencyn Jaana avasi keskustelun taannoin MOWilla yhteistyön merkityksestä.

Oli luontevaa tarttua tähän aiheeseen. Me Hurjat olemme tehneet yhteistyötä monen MOWilaisen kanssa, mukaan lukien Hobby Agencyn blogin sisällöntuotannon merkeissä. Istuin alas meidän Hurjan Nanan ja Hobbyn Jaana Komscha-Härkösen kanssa ja pohdimme MOWilaisuuden saloja.

Tila auttaa keskittymään ja ruokkii luovan työn tekijöitä

MOWin kaksi tulevaisuuden coworking-työtilaa, Mothership Pikku Roballa ja Stargate Ruoholahdessa, tarjoavat inspiroivan työympäristön monille luovan alan tekijöille. Sekä Hobby Agency että me Hurjat olemme päätyneet MOWille pitkälti samoista syistä. Käytännöllisyyden, uteliaisuuden, innokkuuden ja uusista kohtaamisista syntyvän energian houkuttelemina.

“Olisi erilaista tehdä Hurjan töitä vaikka varastolla Pitäjänmäellä. Täällä olemme hyvien kulkuyhteyksien päässä ja tila on täynnä virikkeitä. Kun on tarve tauolle, ei tarvitse vain tuijottaa kahvihuoneen seinää. Täällä on ihmisiä, joiden kanssa jutella, asioita joita katsoa ja tila joka on viihtyisä”, toteaa MOWilta päivittäin työskentelevä Nana.

Hobby Agency on saanut alkunsa MOWin ansiosta.

“Kaksi ihmistä kohtasi täällä, siitä syntyi idea”, kiteyttää Hobby Agencyn toimitusjohtaja Jaana Komscha-Härkönen.

Myös Hurja Median MOWilla järjestämät #someakatemia-valmennukset ja #someaamupalat keräävät ihailua myös tilaa kohtaan. Nana kertoo, että erilainen tila itsessään herättää kiinnostusta. Usein herää kysymys: Miten tämä homma oikein toimii?

Suomalainen ei verkostoidu – se tarvitsee virikkeitä

Nana kokee, että coworkingiä ei ole vielä oikein sisäistetty Suomessa.

“Coworking ei vielä Suomessa iso juttu. Se koetaan edelleen edelläkävijyytenä, erilaisena tapana tehdä töitä.“

“Jengiä kiinnostaa, miten se on mahdollista, että Hurjien toimisto on samassa tilassa eri yritysten kanssa. Usein vastaan ihmettelijöille, että asunhan mä vuokrallakin kerrostalossa, jossa asuu kymmenittäin ihmisiä, jotka ei ole mun perhettä.”

Nana tuntee MOWin ihmisiä ja yrityksiä. Matkaa bisneksen tekoon kuitenkin on aina. Tähän vaikuttavat varmasti myös vanhat tottumukset. Nana uskoo, että monet vaativat tutustumisajan, jotta tottuvat siihen, että myös läheltä voi löytyä yhteistyömahdollisuuksia.

“Enää ei ole Keltaisia Sivuja, mutta yhä asioita googlataan ja kilpailutetaan pitkään ennen kuin edes tiedetään, keneltä apua lähdetään kysymään.”

Viereisestä huoneesta avun kysyminen saattaa tuntua edelleen vieraalta.

“Harvemmin naapuristakaan käydään sokeria lainaamassa. Kassaneidille on helpompi jutella kuin tehdä kauppaa naapurin kanssa.”

Nana toivoo, että ihmiset tutustuisivat rohkeammin MOWilla naapureihinsa, vaikka kahvitauolla.

Myös Jaana pohtii MOWin mahdollisuuksia coworking-tilana.

“Tää ei ole se paikka, johon sä tuut tekeen yksin töitä”, toteaa Jaana heti alkuun. Jaana myöntää, ettei harmikseen tiedä edes ketä kaikkia MOWin katon alta löytyy. Ajatukset kiinnostavista, uudenlaisista ja havahduttavista yhteistöistä inspiroivat.

“Välillä mietin, mitä yhteistä meillä voisi olla vaikka pelifirman kanssa. Mitä voisimme tehdä yhdessä?”

Tällaisia yhteyksiä löytyy MOWista. Porukassa on voimaa – eikö olisi aika ottaa siitä kaikki irti?

“Se voima joka tällaisesta yhteisöstä voidaan saada irti, on isompi kuin yhdenkään firman yksin. Voisiko olla projekti, jossa kymmenen firmaa tekee yhteistyötä. Tai voisimmeko yhdistää voimat esimerkiksi tapahtumissa kootaksemme mediaa yhteen?” visioi Jaana.

“Coworking ei ole sitä, että työskennellään saman katon alla. Sitä varten ovat businessparkit”, Jaana muistuttaa.

Hurja Media MOW

Kahvi yhdistää – ota smalltalk haltuun

Hyvällä kahviautomaatilla on merkitystä. Kahvi yhdistää. Työpäivän aikana sitä tarvitsee ja Nanan mielestä MOWilla parhaiten tutustuu niin talon väen kuin vieraidenkin kanssa, kun osaa avata suunsa kahvitauolla.

“Joskus olen puhunut teestäkin. Mutta hyvästä kahvista riittää aina mainittavaa. Suomalaisen kanssa kannattaa puhua joko kahvista tai säästä. Sitten jossain kohtaa voi puhua töistä, kesälomista ja sitten syventää työkuvioihin.”

MOWilta löytyy tekijöitä monista eri taustoista, mikä rikastuttaa kahvituntien keskusteluja.

“MOW on erilaisten työkulttuureiden sulatusuuni. Pienellä vaivalla täällä tutustuu uusiin ihmisiin ja saa näkökulmia monipuolisesti ympäri maailmaa.”

Hyvä asiakassuhde ei synny Nanan mukaan ilman kunnon tutustumista. Kun jää on rikottu kahviautomaatilla ja siirrytty työkeskusteluihin, voidaan vasta miettiä, onko meillä jotain yhteisiä intressejä tai voimmeko auttaa jotenkin toisiamme. Meistä tulee ensin naapureita, sitten työkavereita, lopuksi vasta kumppaneita.

Bisnes silmäterässä

Aidoilla suosituksilla ja kokemuksilla on merkitystä. Ethän sinäkään luottaisi naapurisi autonkorjaustaitoihin tietämättä, että hän on tehnyt sitä onnistuneesti muillekin. Ei vain saman talon, vaan kokemusten kautta voi rakentaa luottamusta tulevaan kumppaniin. Kuinka paljon MOWin sisäisistä yhteistöistä on kerrottu?

Jaana avasi, miten Hobby Agency päätyi yhteistyöhön Hurja Median kanssa.

“Olin miettinyt, miten kasvattaa sisällöllisesti firman uskottavuutta ja brändi-imagoa. Vaihdettiin kuulumisia Hurjien kanssa kahvihuoneessa, he kertoivat toiminnastaan ja joistain tekemistään caseista. Ajatus oli oikea. #someaamupalalla näimme miten Hurjat työskentelevät ja se vakuutti meidät. Sitten istuttiin alas ja heititte ajatuksia, joita itse ei olisi osannut edes hyödyntää.”

Yhteinen projektin samassa tilassa työskentelevän firman kanssa tuo omat etunsa. Jaana korostaa, että Hurjien kanssa on helppo työskennellä, ja yhteinen tila voi vain edesauttaa monessa hetkessä.

“Kun haastattelut saadaan sovittua saman katon alle, eivät siirtymiset vie aikaa. MOWille on aina ilo kutsua vieraita. Jos meillä tulee tarve nähdä nopeasti ja vaihtaa ajatuksia, löydämme Hurjat helposti käsiimme. Parasta on aidosti avoin kommunikointi ja juttujen tvistaus.”

MOW ei ole mitään ilman jäsenistöä

MOWin tila tuo yhteen monipuolisesti eri alojen yrityksiä. Ekologisuus, tulevaisuuden visiot ja arvot näkyvät vahvasti toiminnassa. Mutta realisoituvatko MOWin jäsenistön väliset bisnesmahdollisuudet? Ovatko tarjottavat virikkeet oikeita ja kuinka paljon mahdollisuuksia jää uupumaan jäsenistön omasta aktiivisuudesta johtuen?

Osataanko tarjota sisältöä, joka tuo yrityspäättäjät aamiaiselle ja hetkiä jolloin aidosti luodaan bisnessuhteita? Riittävätkö kahviautomaatti ja nykyiset tapahtumat? Haluaisin todella kuulla mitä mieltä te olette! Millaisilla aktiviteeteilla MOWilla voisimme lisätä mahdollisuuksia yhteisiin projekteihin? Kerro ja kehitetään hommaa yhdessä eteenpäin – meillä jäsenillä on merkitystä ja mahdollisuuksia!

Voit aloittaa oman naapureiden lähestymisen ottamalla seuraavan haasteen vastaan. Me lupaamme tehdä saman.

Moikkaa aina vastaantulijoita (tuttuja ja tuntemattomia)
Tutustu naapureihisi: tiedätkö ketä kerroksessanne työskentelee?
Avaa suusi kahviautomaatilla (kts. tarkemmat ohjeet ylempänä)

PS. Idea tähän blogiin lähti Hobby Agencyn, Hurja Median ja MOWin yhteisen keskustelun kipinöittämänä. Puhalla sinäkin tähän kipinään! MOW ei ole vaikuttanut tekstin sisältöön.

XXX, Johanna (MOWin asukki ensimmäisestä viikosta alkaen)

21.8.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top