vuosi_2017

Mitä tapahtuu somessa vuonna 2017?

Tervetuloa vuosi 2017! Uusi vuosi ei varsinaisesti tuo uusia tuulia someen, vaan syventää jo olemassa olevia suuntauksia. Vuoden 2017 sometrendejä on listattu jo juhannuksesta asti ja nyt pistämme oman lusikkamme soppaan. Tässä ovat meidän mielipiteemme tulevan vuoden kolmesta pääteemasta somessa.

 

Arvot nousevat tärkeäksi teemaksi

Vuoden 2016 some-keskustelua on kuvailtu raa’aksi. Vihapuhe, valeuutiset ja trollit valtasivat ennennäkemättömällä tavalla tilaa yleisessä keskustelussa. Ei siis ihme, että osa yrityksistä kirjasi some-strategioihinsa ohjeita, joilla pyrittiin välttämään kaikenlaisen kritiikin ja ikävän keskustelun syntymistä yrityksen some-sivuilla.

Näen kuitenkin, että tämä varovaisuuden aika on ohi. Keskusteluilmapiirin kärjistymiseen tympääntyneet yritykset kääntävät tulevana vuonna saamansa kritiikin voimavarakseen ja kertovat rohkeammin arvoistaan. Yrityksen brändi luodaan ja fanit sitoutetaan rehellisillä, jopa provokatiivisilla ulostuloilla.

Kädenlämpöiset päivitykset eivät herätä kenenkään huomiota eivätkä lisää kuluttajien kiinnostusta. Toki sitä myötä kun fanien kiinnostus herää, nostavat myös trollit ja muut huutelijat päätään. Olemme kuitenkin saaneet huomata kuinka trollien vihakampanjoiden kynsiin joutuneen yrityksen sitoutuneet fanit ovat rientäneet puolustamaan arvostamaansa brändiä. Tällainen sitoutuminen ei synny yhdessä yössä, vaan pitkäjänteisellä ja omaa kohderyhmää arvostavalla työllä.

Vanha kansa tietää, että kun yhdelle kumarrat, toiselle pyllistät. Pyllistämisen pelko ei kuitenkaan johda mihinkään hyvään somessa, vaan hiljaiseloon ja lopulta unohdukseen. Jos jaat jo valmiiksi kohderyhmäsi kanssa samoja arvoja, omien mielipiteiden esille tuominen vain vahvistaa faniesi sitoutumista. Tehdään vuodesta 2017 pelottomuuden vuosi ja kerrotaan kaikille ylpeydellä, että meidän yrityksellä on arvopohja, jota me emme suostu häpeämään, saati piilottelemaan.

 

Videot, videot, videot

Jos joku vielä sanoo video, niin… Niin paljon kun videot tuntuvat tulevan jo korvista, on fakta, että videot elävät kultakauttaan somessa.

Miksi sitten yrityksen pitäisi satsata videoon? Ensinnäkin siksi, koska aika harva yritys niitä tällä hetkellä oikeasti hyödyntää. Videotuotantoa tekevä yritys erottuu reilusti kilpailijoistaan ja herättää huomiota myös toimialansa ulkopuolella. Testaapa itse: mene Facebookiin ja pistä live-lähetys pyörimään. Huomaat, että videosi saa paljon enemmän huomiota kuin peruspäivitys.

Tämä johtuu osittain myös siitä, että Facebookin algoritmi rakastaa videoita. Live-lähetyksen loputtua videosi tulee keräämään tallenteena vielä pitkään huomiota. Uutisvirrassa automaattisesti käyntiin pyörähtävä video saa ihmiset myös herkemmin pysähtymään sisältösi äärelle. Esimerkiksi seuraamani Buzzfeedin Proper Tasty -videot ovat useamman kerran uutisfeediini ilmestyttyään saaneet minut päättämään kesken työmatkan, että mitä meillä tänään syödään.

Mikä tahansa video ei kuitenkaan ole automaattisesti sen parempi päivitys kuin muutkaan some-sisällöt. Videossakin sisältö on merkityksellistä, eivätkä kehnot videot saa lopulta sen enempää huomiota kuin muukaan huonosti kohderyhmälle sopivat some-sisällöt.

Mitä sisältöä yritys voisi sitten videoida? Kerro vaikka yrityksesi tulevaisuudennäkymistä kuten asiakkaamme Silmusalaatin Samuli teki uuden vuoden tervehdyksessään. 47 sekunnin mittaiseen videoon mahtuu tavaraa saman verran kuin perinteiseen tiedotteeseen, mutta video rakentaa näppärästi siinä samalla yrityksen brändiä lämpimään, persoonalliseen ja ajankohtaiseen suuntaan. Kuten huomaat, kiinnostava video ei vaadi kokopitkän Hollywood-elokuvan tuotantokapasiteettia. Hyvän some-videon voi tehdä vallan mainiosti vaikka puhelimella tai järjestelmäkameralla.

Vuodesta 2017 tulee videon vuosi, olit sitten mukana kyydissä tai et. Nyt siis rohkeasti kaikki kuvaamaan!

 

Sosiaalisen median sosiaalisuus valjastetaan hyötykäyttöön

Tiedättekö, mikä on mielestäni sosiaalisessa mediassa parasta? Sosiaalisuus. Se on siinä nimessäkin. Onhan se nyt kiva päästä juttelemaan kavereiden kanssa. Vai onko meistä joku muka somessa pelkkien mainosten takia?

Vuonna 2017 somessa menestyvät yritykset, jotka ymmärtävät ja hyödyntävät sosiaalisen median vastavuoroisuutta. Siinä missä lehti- tai televisiomainos tuuttaa yrityksen mainossanomaa yksisuuntaisesti, voivat somessa asiakkaat osallistua keskusteluun yrityksen kanssa.

Yksisuuntaisen viestinnän aika on ohi. Somessa faneja haluavan yrityksen on kyettävä tarjoamaan kohderyhmälleen relevanttia sisältöä. Tämä sisällöntuotanto onnistuu vain kohderyhmää kuuntelemalla ja heidän tarpeitaan kunnioittamalla.

Aktivoi siis fanejasi. Kysy heiltä millaisia sisältöjä he haluavat. Analysoi sitä miten he käyttäytyvät sisältöjesi äärellä. Tarjoa heille sitä mitä he ovat somesta tulleet hakemaan eli viihdettä, informaatiota ja vuorovaikutusta.

Isollakaan rahalla ei somessa osteta aitoa sitoutuneisuutta jos kohderyhmälle mielivaltaisesti tuputetaan mutulla sisältö, josta he eivät välitä. Tehdään siis vuodesta 2017 myös kuuntelun ja kunnioituksen vuosi.

 

Yhteenvetona siis odotamme, että vuonna 2017 näemme somessa entistä enemmän yritysten arvoihin perustuvia videoita, jotka on tehty kohderyhmään kuunnellen ja kunnioittaen. Ja jos ei nyt kaikkia trendejä lyödä väkisin samaan postaukseen, niin ainakin tämän meidän ennusteen pohjalta on hyvä lähteä suunnittelemaan vuoden 2017 some-strategiaa.

Tuleva vuosi tulee nimittäin olemaan some-keskustelujen ja -sisältöjen kannalta kiinnostava. Suomessa käydään kuntavaalit, Euroopassa valitaan pari mahdollisesti uutta valtionpäämiestä ja Yhdysvalloissa uusi presidentti astuu virkaansa. Lisäksi juhlimme Suomen sadatta syntymäpäivää. Luvassa on siis tapahtumarikas vuosi, joka tullaan myös somessa huomaamaan. Jos teidän somenne kaipaa pientä sparrausta näin vuoden alkuun, ottakaa meihin rohkeasti yhteyttä.

Toivotamme teille kaikille mitä mahtavinta vuotta 2017!

Aurinkoisin terveisin,

Nana

4.1.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top