Processed with VSCO with hb1 preset

Mistä niitä ideoita oikein tulee?

Voisin kuvitella, että jokainen somen parissa töitä tekevä tuskailee silloin tällöin ideoimisen kanssa. Luova työ ja sisältöjen rakentaminen sujuvat yleensä hyvin siihen saakka, kunnes olisi pakko saada jotain aikaan. Jos sinulle annetaan puoli tuntia aikaa luoda tyhjästä kolme hyvää julkaisua, onnistuuko se? Aina ei ole mahdollisuutta odottaa inspiraatiota tai sitä, että pääsee riippumattoon auringonpaisteeseen raapustamaan sisältöjä linnunlaulun tahtiin.

Toki tavoitteellinen tekeminen ja etukäteissuunnittelu ratkaisevat osaltaan tämänkin haasteen, mutta kaikkeen ei voi aina varautua. Niitä hetkiä varten kasasin viisi vinkkiä, joilla akuutti sisältöpula helpottaa ja sisältökalenterikin täytyy helposti viikoiksi eteenpäin.

 

1. Tavoitteet ja kohderyhmä edellä

Tämä pitäisi olla aina takaraivossa sisältöjä mietittäessä. Ennen kuin lähtee tekemään mitään, tulisi olla ainakin jonkinlaiset suuntaviivat siitä miksi ja kenelle viestitään. On hyvä kysyä itseltään, mitä tällä sisällöllä haetaan ja mihin sen toivotaan johtavan. Asettumalla lukijan, katsojan tai kuulijan asemaan homma helpottuu jo huomattavasti.

 

2. Teemoitus ja toistuvat sisällöt

Kun kohderyhmä on tiedossa, niin todennäköisesti varastossa on myös aiheita, jotka heitä kiinnostavat. Saisiko näistä aiheista rakennettua viikoittain toistuvia teemoja? Maanantaisin julkaisette asiakkaiden tarinoita ja käyttökokemuksia, keskiviikkona kerrotte arjestanne, perjantaisin julkaisette viikonloppukevennyksen ja sunnuntaisin annatte asiakkaillenne tulevaa viikkoa helpottavan vinkin? Kun ideoinnissa pääsee vauhtiin, syntyy helposti yhden teeman ympärille kerralla useampiakin hyviä sisältöjä, jolloin voitte helposti ajastaa vaikka maanantain päivityksen kuukaudeksi eteenpäin. Lisäksi teemoittaminen helpottaa sitä, että julkaisette tasaisesti sisältöä eri aiheista tai esimerkiksi kaikille kohderyhmillenne, jos niitä on useita. Ei viikkorytmiä toki tarvitse eikä kannata orjallisesti noudattaa, mutta se takaa, että aina on jotain julkaistavaa.


3. Käytettävissä olevan materiaalin hyödyntäminen

Usein sisältö tarvitsee lihaa luiden ympärille, pelkkä teksti ei riitä. Jos muuta materiaalia on rajallisesti käytössä ja aikataulu tai budjetti on tiukka, kannattaa resurssit ottaa huomioon jo sisältöjä suunniteltaessa. Jos rakennat 20 loistavaa päivitystä, mutta sinun täytyy niitä varten ottaa 15 valokuvaa, kuvata ja editoida 7 videopätkää ja kirjoittaa 2 blogitekstiä, olet todennäköisesti pulassa kalenterisi kanssa. Tarkastele sen sijaan jo olemassa olevia kuvia tuotteistanne, tapahtumistanne tai henkilöstöstänne, asiakkaidenne tuottamaa materiaalia, teistä kirjoitettuja blogitekstejä tai alaanne liittyviä videoita ja mieti kuinka rakennat niistä timanttista sisältöä.


4. Inspiraation hakeminen muilta

Oman Instagram-feedin tai Pinterest-taulun selaaminen uusin silmin saa ainakin oman ideanikkarini heräämään. Usein parhaat ideat tulevat joltain ihan muulta alalta. Lähes kaikesta voi muokata omaa kohderyhmää kiinnostavan ja omaan liiketoimintaan sopivan version. Jos olet tehnyt sisältöjä jo pidempään, niin yllättävän hyvänä inspiraationa toimivat myös vanhat julkaisut. Palaa parin vuoden taakse ja tarkastele, mikä on toiminut silloin ja voisiko pienellä fiksauksella hommasta saada toimivan tähän päivään.

 

5. Kysy kohderyhmältä

Kuka muu osaa paremmin kertoa, millaisia sisältöjä yleisösi haluaa kuluttaa kuin sen jäsenet itse? Kysy kanta-asiakkailtasi, osallista väkeä somessanne tai kun teet uudentyyppisen sisällön, kysy samalla kommentteja ja mielipiteitä, haluavatko seuraajasi lukea jatkossakin samantyyppisiä julkaisuita. Sen asiantuntevampia vastauksia et voi saadakaan.

 

+1 Anna määrän korvata laatu

Ei sisällöissä, mutta ideoissa! Anna itsellesi skarpit viisi minuuttia ja suolla paperille niin paljon ideoita kuin mahdollista. Vielä parempi, jos saat mukaan muutaman muunkin ja mietitte vaikkapa viiden minuutin pätkissä ideoita kolmen eri otsikon alle. Tämän jälkeen tee karsinta ja rupea työstämään valmiita julkaisuja.

 

Toivottavasti vinkeistä on apua ja seuraavan kerran sisältöjen rakentamiseen on luvassa helpotusta Helsingin #someaamupalalta ensi viikolla. Jos kaipaat pidempiaikaista sparrausta sisältöjen kanssa tai suuntaviivat ovat vielä hukassa, niin #someakatemia-haku huhtikuussa alkaviin ryhmiin on nyt auki. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan #someaamupalalle ja #someakatemiaan.

Terkuin Vilma

28.3.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top