someaamupala_080617

Kolme sometyöläisen arkea helpottavaa strategiatärppiä #someaamupalalta

Tehokkaasti tuumattu ja toimiva somestrategia on kaiken sosiaalisen median tekemisen taustavoima, joka ohjaa somesisältöjen onnistuneessa tekemisessä ja tukee liiketoiminnallisissa tavoitteissa. Somestrategia eli meille tutummin Somen käsikirja koostuu toisiinsa limittyvistä palasista. Tampereen vuoden toisella #someaamupalalla pohdittiin tänään kolmea Somen käsikirjaamme liittyvää työkalua: ydinviestiä, unelma-asiakasta ja teemoja. Blogikirjoituksen lopusta löydät Hehku Visualin Johanna Vuorenmaan visuaaliset muistiinpanot #someaamupalalta.

Kaiken takana on … 

Ydinviesti on yksi ehkäpä tärkeimmistä yksittäisistä palasista somestrategiassa. Se ohjaa kaikkea tekemistä ja on sometiimin työkalu, joka helpottaa arkisessa aherruksessa.

#someaamupalalla käydyssä keskustelussa tunnustettiin ydinviestin tärkeys. Samaan hengenvetoon pohdittiin kuitenkin sitä, ettei ydinviesti aina synny hetkessä – varsinkaan, jos yritys tavoittelee eri kohderyhmiä, joita kutakin puhuttelee erilainen ydinviesti. Entäpä kun kyseessä on kansainvälinen yritys, jossa konsernin ydinviesti ei istukaan maakohtaiseen toimintaan?

Vaikka ydinviestiä ei ole tarkoitus pukea aina asiakkaalle asti näkyvän sloganin muotoon, sellaiset jäävät silti usein mieleen. Kukapa ei osaisi yhdistää vaikka yhteisellä matkalla -ajatusta VR:ään?

Keskusteluissa ydinviestiajattelusta päästiin myös tarinallistamiseen työkaluna. Tarinallistamisella tarkoitettiin ajatusta siitä, kuinka jokainen palvelu voidaan muotoilla tarinaksi, joka asiakkaiden on helpompi jakaa ja ottaa omaksi.

Tarinallistaminen tukee myös ydinviestiajattelua. Ydinviestissähän hiotaan yrityksestä esiin se, mitä edustetaan ja miten erotutaan – mikä olisikaan parempi tapa sen löytämiseen kuin tarinallistaminen!

Unelma-asiakkaasta syntyy monta kohderyhmää 

Kun #someaamupalalla oltiin mietitty ydinviestiä, päästiin unelma-asiakasajattelun kimppuun. Unelma-asiakas ei ole välttämättä valmiin, jo löydetyn kohderyhmän edustaja, vaan tyyppi, jonka suhteen tavoitellaan vaikka kuuta taivaalta.

Unelma-asiakasta ei siis välttämättä ole oikeasti olemassa, mutta sen avulla laajennetaan omaa ajatusmaailmaa ja opetellaan tavoittamaan niitä, joita ei olla vielä tavoitettu. Kun unelma-asiakas on saatu aikaan, voidaan sen sisältä lähteä kaivamaan yksittäisiä kohderyhmiä, jotka voimme tavoittaa sosiaalisen median avulla – kunhan osaamme puhutella heitä oikein.

Toistuvat teemat poistavat tyhjän paperin pelon

Kolmas työkalu, jonka nostimme esille somen käsikirjastamme oli teemojen rakentaminen. Tyhjän paperin pelko on tuttu jokaiselle sisällöntuottajalle. Kun edessä on putipuhdas paperiarkki, ei sille tunnu syntyvän mitään. Siksipä valmiiksi mietityt, viikoittain tai vaikka kuukausittain toistuvat teemat ovat sisällöntuottajan arkea helpottava työkalu.

Keskustelussa hyväksi esimerkiksi toistuvasta teemasta mainittiin vaikkapa säännöllisesti julkaistava meemikuva. Yleisö tarttui siihen joka kerta yhtä innolla, ja jaot karttuivat kuin itsestään. Kaikkiin kohderyhmiin meemit eivät uppoa, mutta heihin voivat toimia vaikkapa säännölliset tarinat aidoilta asiakkailta, vinkit ja neuvot tai esimerkiksi ajankohtaiset uutiset.

Teemojen rakentamiseen pätee siis vanha ja tuttu sanonta: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Ja hyvin tehty sisältö taas saa kohderyhmän janoamaan lisää eli sitouttaa heidät.

Helsingissä #someaamupalaa syödään ensi viikolla – Tampereella nähdään taas syksyllä!

Jenni

someaamupala_080617

8.6.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top