FD4BC780-2707-49D8-ADA5-DA82EFD8845B

Kesä ja tapahtumat tulevat! Onko teillä some hanskassa?

Naapurimme Huikea Tapahtumatuotanto kutsui eilen K50-festareidensa näytteilleasettajia Hurja Officelle kuulemaan viimehetken vinkit tulevaan tapahtumaan. Meidän poppoo heitti paikallaolijoille viisi tärppiä tapahtumasomeen liittyen, jotka haluan jakaa teidän kanssanne. Hehku Visualin Johanna tiivisti asian tuttuun tapaan yhteen kuvaan, joten kiireisimmät voivat selata suoraan alas ja poimia vinkit visuaalisessa muodossa.

 

1. Aloita ajoissa, tee suunnitelma ja hyödynnä kumppaneita

“Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” on kulunut fraasi, mutta harvinaisen totta ja pätee myös tapahtumasomeen! Viikossa tai kahdessakin ehtii jo paljon, mutta jos haluat saada kaiken irti, niin aloita ajoissa. Toki suunnitteluun ja toteutukseen käytettävä aika täytyy suhteuttaa tapahtuman kokoon ja tavoitteisiin. Päätökset tapahtumaan lähtemisestä tai lipun ostamisesta tehdään yhä myöhemmin, mutta silti muistutuksia tarvitaan tiheästi. Uskalla muistuttaa!

Pidä kuitenkin mielessä, että kaikkea ei tarvitse eikä kannata tehdä yksin. Listaa omat verkostosi ja pohdi miten voisitte hyötyä toinen toisistanne. Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalista, joten seuraa mitä tapahtuman järjestäjät, muut osallistujat, näytteilleasettajat ja yleisö puhuvat tapahtumasta. Hyödynnä muiden tekemää sisältöä, jaa sitä ja käy keskusteluja muiden julkaisuissa. Voisitteko tehdä viereisen ständin yrityksen kanssa yhteisen blogitekstin tapahtumasta tai voisitko jatkaa keskusteluita kävijöiden kanssa Twitterin aihetunnisteen alla? Voisiko kumppanisi tai tuotteidenne maahantuoja olla kiinnostunut tuottamaan sisältöä tapahtumaasi liittyen?

 

2. Rajaa ja tunne kohderyhmäsi

Keskustelujen käyminen ja yleisön tavoittaminen onnistuu kuitenkin vain, jos tiedät kenelle puhut. Kaikkea kaikille ei ole hyvä ajatus, vaan mieti kuka on asiakkaasi ja kenet haluat tapahtumassa tavoittaa. Puhu tälle yleisölle sopivalla tyylillä ja heitä kiinnostavasta aiheesta. Kun tarjoat lisätietoa, kiinnostavaa sisältöä tai viihdettä, et voi mennä vikaan tai julkaista liikaa!

Maksullisen mainonnan maailmaan emme puolen tunnin setissä kerenneet, mutta on hyvä muistaa, että sitä tehdessä kohderyhmän tuntemus säästää myös riihikuivaa rahaa. Mitä tarkemmin tiedät kenelle puhut, sitä vähemmän maksat turhista näyttökerroista, klikkauksista tai tykkäyksistä.

 

3. Sitouta etukäteen ja anna täkyjä

Kun tiedät millainen kohderyhmäsi on, pohdi seuraavaksi, mitä he haluavat kuulla, milloin he ovat aktiivisia ja ennen kaikkea miksi sisältösi kiinnostaisi heitä. Voitko tarjota tietoa messujen tai tapahtuman tarjonnasta ja poimia parhaat vinkit yhteen paikkaan? Ovatko he kiinnostuneet kuulemaan ketä asiantuntijoita osastollanne on ja saamaan ehkä jo ennakkoon muutamat vinkit vaikkapa videon välityksellä?

Äläkä unohda call-to-actioneita! Tämä koskee kaikkea sometekemistä, mutta unohtuu usein. Jos haluat kuulla ihmisten kommentteja, kysy ja herätä keskustelua. Jos haluat tarjota lisätietoa blogitekstin välityksellä, linkitä se julkaisuun ja kannusta lukemaan. Jos haluat myydä lippuja, ohjaa verkkokauppaan ja kehota ostamaan lippu.

 

4. Ota kaikki irti Facebook-eventistä ja livesometuksesta

Hyödynnättekö te Facebook-eventejä? Facebook-tapahtumaa varten yleisö pitää kasata uudelleen, mutta toisaalta sitoutunut osallistujajoukko on helppo tavoittaa orgaanisesti ja samalla viesti tapahtumasta leviää osallistuvien kavereille. Facebook-eventissä julkaistaessa osallistujille tulee ilmoitus sisällöstä, joten viestin saa hyvin perille ja se menee juuri heille, jotka ovat osallistumassa tai kiinnostuneet tapahtumaan. Ennen Facebook-tapahtuman pystyttämistä on kuitenkin syytä miettiä tuoko se lisäarvoa vai riittävätkö sittenkin omalla sivulla tehdyt julkaisut, yhteistyössä tehdyt sisällöt tai esimerkiksi tapahtumajärjestäjän luoma event.

Myös livesometuksen suhteen ennakkosuunnittelu on paikallaan ja se varmistaa sen, että some pysyy aktiivisena, mutta pystyt itse olemaan läsnä hetkessä. Monesti resurssit ovat rajalliset, joten ne on hyvä listata etukäteen ja miettiä mihin rahkeet riittävät. Myös roolitus kannattaa pohtia hyvin. Menevintä myyjää tai supliikeinta small-talkaajaa ei välttämättä kannata värvätä hoitamaan livesometusta. Joskus joitakin julkaisuja voi tehdä jopa valmiiksi ja ajastaa!

 

5. Muista jälkihoito

Älä unohda tapahtumasomea heti tapahtuman päättymisen jälkeen! Vaikka some elää hetkessä ja puhelimet ovat mukana kaikkialla, osa herää edelleen kertomaan kokemuksistaan vasta tapahtuman jälkeen. Jälkipelit ovat usein parhaita keskustelun käymiseen ja syventämiseen.

Some on erinomainen kanava myös palautteen pyytämiseen, yleisön kiittämiseen ja muistuttamiseen. Kerää talteen tietoa siitä mikä onnistui, mikä toimi ja mitä taas ensi kerralla kannattaa tehdä toisin. Ja kysy! Kysy yleisöltäsi mitä he haluavat kuulla ja mistä keskustella.

Hurjat_ja_huikeat-01

Näillä viidellä vinkillä kohti kesälaitumia! Mitkä käytännöt te olette todenneet toimivimmiksi? Entä mikä viidestä kohdasta jää useimmiten vähimmälle huomiolle?

Tsemppiä kesän tapahtumiin ja mikäli kaipaatte apukäsiä tapahtumasomen kanssa, niin tiedätte kenen puoleen kääntyä! Kurkkaa inspiraatiota blogistamme tapahtumasome-tägin alta.

Terkuin Vilma

16.5.2018

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top