jukka_hurjablogi2

Design-hotellin arvomaailma avautuu asiakkaille somen kautta

Arvojen hyödyntäminen osana viestintää nähdään helposti hankalana ja vaivalloisena: “Mitä jos joku suuttuu siitä, että yrityksemme julkisesti tukee seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia? Etenkään somessa arvoja on turha tuoda esiin, sillä siellä on paljon huonokäytöksisiä höyrypäitä, joiden huutoon vastaamiseen menee ikä ja terveys.”

Onneksi kaikki yritykset eivät ole jääneet poteroihinsa pelkäämään. Haluaisin nyt kertoa teille asiakkaastamme Hotelli Helkasta, jonka arvoja somessa esiin tuomalla olemme luoneet Helkan ympärille avoimen, toisinaan räiskyvän, mutta turvallisen ja lämpimän keskusteluympäristön.

Me Hurjat muodostamme Helkan sometiimin. Työskentelemme Helkan omissa tiloissa, olemme mukana hotellin viikottaisissa toimissa ja siten pääsemme hyödyntämään työssämme monipuolisesti Helkan arjesta syntyviä ideoita.

Meille Hurjille on tärkeätä tuottaa asiakkaillemme ketterästi toteutettavia, hurjia some-sisältöjä. On upeaa työskennellä asiakkaiden kanssa, jotka ovat valmiita heittäytymään somen maailmaan rohkeasti ja näin saamaan somesta aidosti myös tuloksia irti.

“Parasta Hurja Median kanssa työskentelyssä on yhdessä ideointi ja tekemisen meininki”, toteaa Hotelli Helkan hotellinjohtaja Jukka Räisänen.

Hotellin Helkan sosiaalisen median ääni on alusta asti ollut rohkea. Helkan somen teemoja ovat suvaitsevaisuus, sydämellisyys ja design. Nämä kaikki ovat asioita, joita Helkaan saapuva asiakas voi aistia jo hotellin aulassa.

Helkan rohkea some-ääni ei ole syntynyt mainostoimiston brändityön tuloksena, vaan Helkalla on pitkä historia yhteiskunnallisena toimijana. Helkan talon rakensi sen yhä omistava Suomen NNKY-liitto vuonna 1928. Majoitustoiminta alkoi jo tuolloin, vaikka itse Hotelliyhtymä perustettiin 1960-luvulla. Hyvän tekeminen, sydämellisen ilmapiirin levittäminen ja suvaitsevaisuuden tukeminen Helkan äänessä pohjaa siis jo liki vuosisadan vanhaan perinteeseen.

Hotelli Helkan arvojen avaaminen sosiaalisessa mediassa on johtanut palautetulvaan. Suurin osa Helkan saamasta palautteesta on ollut positiivista ja Helkan asiakkaat ovat kertoneet tulevansa mielellään asiakkaaksi hotelliin “jossa on sielu”.

Somessa arki ei kuitenkaan aina ole ruusuista. Kun käymme Hotellin Helkan somessa keskustelua aiheista, jotka herättävät voimakkaita mielipiteitä, saamme myös negatiivista kommentointia. Meidän Hurjien tehtävänä on huolehtia, että keskustelu pysyy aina asiallisella tasolla ja moderoida rasistiset sekä loukkaavat kommentit. Tämä vaatii paitsi läsnäoloa, myös ennakointia. Meidän Hurjien toimiessa Helkan some-tiiminä voidaan Helkassa keskittyä hotellin arkeen silloinkin kun sosiaalisessa mediassa keskustelu käy kiivaana.

Helkan sosiaalisessa mediassa on käsitelty muun muassa naisten, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen sekä maahanmuuttajien oikeuksia. Hiljattain avasimme erään helkalaisen oman tarinan avulla sitä, miten ahdistava kokemus on joutua työpaikkakiusatuksi.

Tiiviissä yhteistyössä Hotelli Helkan kanssa  olemme onnistuneet tunnistamaan tavoittelemiemme kohderyhmien arvomaailmat ja vastaamaan niihin sopivilla sisällöillä. Pyrkimyksenä on tehdä Helkan kanssa matkailualalla ennennäkemätöntä, uraauurtavaa ja yllätyksellistä some-viestintää.

“Hurja Median kanssa kaikki toiminta on notkeaa. Lisäksi Hurjien kyky oivaltaa ja ennakoida asioita on ilmiömäistä”, Räisänen kiittelee.

Kun sisällöntuotannon keskiössä ovat asiakkaan arvot ja liiketoiminta, on välitön keskustelusuhde, yhteiset pelisäännöt ja pitkäjänteinen työskentely tärkeää. Yhdessä yössä ei somessa synny yhdenkään yrityksen ympärille lämmintä, keskustelevaa yhteisöä. Pitkäjänteinen työ kuitenkin huomataan. Esimerkiksi Työ- ja elinkeinoministeriön Matkailun vuosiseminaarissa noteerattiin Helkan aktiivinen työ digitalisoituvan matkailualan edelläkävijänä.

Yhteistyömme Hotelli Helkan kanssa on haastanut minut pohtimaan mikä merkitys yrityksen arvoilla kuluttajalle. Itse olen huomannut valitsevani aina mieluiten palveluntarjoajan, jonka tiedän kannattavan samankaltaisia arvoja kun minulla itselläni on enkä ole ainoa: Nielsenin tutkimuksen mukaan ihmiset ovat maailmanlaajuisesti halukkaampia käyttämään sosiaalista vastuuta kantavien yritysten palveluita.

Me Hurjat olemme onnekkaita ja kiitollisia siitä, että saamme työskennellä rohkeiden ja innokkaiden matkailualan ammattilaisten kanssa rohkeita sisältöjä tuottaen, aina parempia tuloksia tehden ja ehkä hieman myös maailmaa parantaen.

Aurinkoiset terkut sinne Etu-Töölöön Suomen sydämellisempään design-hotelliin!

Nana

 

29.11.2016

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top