OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Case Lost In Music 2015 ja #munidoli. Miten opiskelijahintaisten passien myynti tuplattiin?

Palataan vielä hetkeksi lokakuuhun ja Musiikki & Media – sekä Lost In Music -fiiliksiin. Sen lisäksi, että olimme mukana Musamediassa, teimme myös Instagram-mainontaa samassa yhteydessä järjestetylle Lost In Music -kaupunkifestivaalille. Projekti kesti elokuulta lokakuun alkuun, joten missasimme täpärästi maksullisen Instagram-mainonnan ja etenimme sisällön voimalla. Päämääränä oli tavoittaa aiempaa enemmän nuorta jengiä ja etenkin opiskelijoita sekä tietysti saada heidät kiinnostuneeksi tapahtumasta. Konkreettiseksi tavoitteeksi asetimme sekä Instagram-seuraajien määrän että opiskelijapassien myynnin tuplaamisen. Jep, ei ihan kevyet tavoitteet!

Melko pitkälle päästään toki jo julkaisemalla hyvää, kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä säännöllisesti. Hyvät ja osuvat hashtagit tavoittavat, mutta aikataulumme puolesta piti keksiä myös jokin muu tapa löytää oikeat ihmiset Instagramin sisältä. Lähdimme liikkeelle siitä ajatuksesta, että jo festivaalista innostuneet täytyy saada kertomaan Instagramissa tapahtumasta ja osallistumisestaan siihen. Siihen kannustaaksemme järjestimme kilpailun, jonka palkinnosta rakensimme kohderyhmää puhuttelevan: salakeikka festivaalin aikana, jonne pystyi saamaan lipun ainoastaan kilpailun kautta. Osallistuminen tapahtui postaamalla Instagramiin kuva tai video kilpailuhashtageilla, jotta saisimme levitettyä sanaa myös osallistujien seuraajille. Kilpailun kantavaksi ajatukseksi nousi #munidoli, eli pyysimme osallistujia kertomaan postauksella ketä hän ihailee ja lisäämään mukaan #munidoli ja #lostinmusic2015 -hashtagit. Osallistuneiden joukosta 50 voittajaa pääsivät aveceineen festivaalikeskiviikkona järjestetylle salakeikalle.

Julkaisimme alkuun Lost In Musicin tilillä videoita alan tunnetuista toimijoista, jotka kertoivat ketä he ihailevat. Näillä saatiin homma käyntiin ja melko nopeasti ensimmäiset osallistujat lähtivätkin mukaan. Tavoittavuuden kasvattamiseksi kerroimme kilpailusta näkyvästi toki myös Lost In Musicin nettisivuilla, muutamien yhteistyökumppaneiden kautta sekä Facebookin julkaisuissa ja mainoksissa. Facebookissa saimme tuloskohtaiseksi hinnaksi julkaisulle 0,005€. Määrittelemämme kohderyhmä ja luomamme sisällöt kohtasivat siis täydellisesti.

Kilpailun boostaamisen lisäksi kampanjan ajan Lost In Musicin Instagramin sisällöissä toistuivat tietysti artistit, keikkojen laaja tarjonta, mahdollisuus opiskelijahintaiseen passiin sekä suosituiksi nousseet #maanantaimeemit. Meemeillä pyrittiin puhuttelemaan kohderyhmää, viihdyttämään ja siinä sivussa myös ajoittain tiedottamaan kiinnostavalla tavalla.

Osallistumisia tipahteli tasaisesti koko kampanja-ajan ja onnistuimme spottamaan joukosta hyvät tyypit, sillä yksityisviestillä kutsun saaneista lähes kaikki ilmoittivat nimensä salakeikan listalle ja yhtä lukuun ottamatta he kaikki saapuivat myös keikalle! Kannustimme salakeikalle päässeitä postaamaan fiiliksiään myös keikalta ja salakeikan esiintyjää SADETTA-bandia myöten paikallaolijat somettivat keikalta hyvin aktiivisesti.

Vaikka kampanja toteutettiin varsin nopealla aikataululla ja kevyellä rakenteella, niin tuloksia saatiin aikaiseksi ja tavoitteet täyttyivät. Opiskelijakohderyhmä otti kilpailun omakseen ja opiskelijahintaiset passit onnistuttiin tuomaan osaksi muita sisältöjä niin, että myyntimäärä kaksinkertaistui edellisvuoteen nähden. Instagramin seuraajamäärä paukkui tavoitteiden yli jo ennen kampanjan päättymistä. Lisäksi saimme osaltamme aktivoitua myös #lostinmusic2015-hashtagia, joka muiden toimintojen ohella palvelee festivaalin järjestäjiä toivottavasti myös tulevina vuosina.  Jälleen kerran, kohderyhmän löytäminen ja sen tunteminen ovat avainasemassa.

Rentouttavaa viikonloppua!

Terkuin Vilma

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kuvat: Tarina Tommiska

 

 

13.11.2015

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top