blogi vlogi hitti vai huti

Blogi, vlogi, hitti vai huti?

Onko yritykselläsi blogi tai oletko suunnitellut sisältömarkkinointia blogin avulla? Kaipaako olemassa oleva blogisi kasvojenkohotusta? Tuntuuko, että teet työtä, joka ei tuota tuloksia? Me teemme päivittäin töitä asiakkaidemme blogisisältöjen parissa ja tulokset ovat osoittaneet, että blogin kautta voidaan lisätä yrityksen myyntiä alasta riippumatta. Yrityksen blogia pitäisikin tehdä aina liiketoiminnalliset tavoitteet mielessä. Halusin nyt jakaa viisi hyväksi havaitsemaamme simppeliä vinkkiä, joilla varmistat, että bloggauksesi ei ole ajan hukkaa!

 

1. Muodolla on väliä – testaa ja valitse oikein

Oletko miettinyt missä muodossa kohderyhmäsi kuluttaa sisältöjä? Onko tehokkainta viestiä vaikuttavin valokuvin, videolla vai perinteisen tekstin muodossa? Vlogi YouTubessa voi olla paras muoto blogille silloin, kun kohderyhmäsi viettää aikaansa kyseisessä kanavassa ja pystyt tarjoamaan kanavan ominaispiirteiden suosimaa sisältöä, viihdyttävää ajanvietettä tai informatiivista tietoa. Erillinen blogisivusto sopii uuden tuotteen brändin rakentamiseen tai suuren kampanjakokonaisuuden pyörittämiseen. Vai onko oma verkkosivusi, sinne upotetut videot tai tekstisisällöt kuitenkin se järkevin vaihtoehto?

Älä vähättele perinteisen tekstin merkitystä! Jollekin kohderyhmälle saattaa olla tärkeintä saada tieto luettavassa muodossa ja pitkäkin teksti voi toimia. Vaikka video on tehnyt tuloaan ja vakiinnuttanut asemaansa sisältömuotona verkossa, joillekin kohderyhmille teksti on yhä relevantimpi vaihtoehto. Jos esimerkiksi kerrot teknisiä faktoja, numeroita tai yksityiskohtia, on teksti usein selkein keino lukijalle hahmottaa tieto. Muista myös, että voit yhdistellä ja kysyä kohderyhmältäsi, mitä he haluavat!

 

2. Auta oikeasti!

Mieti tarkkaan millainen sisältö puhuttelee kohderyhmääsi. Usein lukijat kaipaavat lisätietoa aiheesta, hakevat tukea ostopäätökselleen tai haluavat nähdä vaikuttavia esimerkkejä. Blogin sisällöllä pitää aina vastata kohderyhmän tarpeeseen. Mieti, millaista tietoa kohderyhmäsi etsii verkosta? Millaisista asioista he kysyvät suosituksia kavereiltaan tai keskustelevat kahvipöydässä?

Älä kuitenkaan toista samaa sisältöä, jota verkko jo tarjoaa. Tee jotain, mitä kukaan muu ei vielä tee tai tee se eri tavalla. Pystytkö avaamaan liiketoimintaasi, sen taustoja ja arvoja tavalla, jota kukaan muu ei vielä hyödynnä? Kiinnostaisiko yleisöäsi esimerkiksi mistä palvelusi hinta muodostuu tai millaisia epäonnistuneita tuotekehityksen prosesseja yrityksessäsi on käyty läpi?

Edelleen löytyy myös neitseellisiä aloja, joilla sisältömarkkinointi ei ole vielä löytänyt jalansijaansa. Jos sinun alasi on tällainen, mieti mistä kohderyhmä olisi aidosti kiinnostunut ja ole edelläkävijä!

 

3. Varaa resurssit

100 ideaa, mahtavia aiheita ja motivaatio. Mutta kuka tekstit ehtii kirjoittamaan ja videot kuvaamaan? Onko joku työntekijöistäsi innokas sisällöntuottaja vai ehditkö irrottamaan omasta ajastasi tarpeeksi säännölliseen kirjoittamiseen? Usein kannattaa harkita ammattilaisen tai oman markkinointiosaston osaajan työpanoksen hyödyntämistä. Ammattilaisen on helppoa haastatella sinua tai henkilöstöäsi aiheeseen kuin aiheeseen liittyen ja luoda haastattelun pohjalta kiinnostava blogiteksti. Sisältöjen lähteenä voidaan käyttää myös ajankohtaisia artikkeleita ja sisältöjä maailmalta tai kotimaasta sekä ajankohtaisia caseja tai asiakaskokemuksia,

Sinun aikaasi säästyy ja sisällöntuotanto käy vaivattomimmin. Näin myös sisältöjen fokus saadaan pidettyä kohderyhmän tarvetta vastaavana eikä ole vaaraa, että omille teksteilleen sokeutuu. Useat asiakkaistamme luottavat apuumme ja blogit tuotetaan yhdessä liiketoimintaa tukeviksi kokonaisuuksiksi. Muista myös, että mikäli kirjoittaminen tai videoiden tuotanto ei ole sinulle luontevaa, mieti miten käytät oman työaikasi tuottavimmin.

 

4. Aktivoi ja optimoi

Missä blogisi sijaitsee? Onko kohderyhmäsi helppo siirtyä surffailemaan sivullesi tai someesi blogin luettuaan? Ohjaatko blogistasi oikein? Kun kerrot jostain aiheesta, mieti miten haluat lukijasi kiinnostuvan aiheesta ja ohjaa hänet oikeaan paikkaan. Tuotesivut, vastaavat lisäinfoa tarjoavat bloggaukset ja viittaukset on syytä linkittää mukaan. Ethän halua, että lukijasi katoaa sivuiltasi tekstin luettuaan?

Oletko huomioinut tekstissäsi ja videoissasi oikeiden avainsanojen käytön? Löytyvätkö sisältösi Googlen hausta hakusanoilla, joilla niiden toivot löytyvän? Olemme asiakkaidemme blogien avulla tuoneet heidän verkkosivuilleen ennätysmääriä liidejä orgaanisten hakutulosten ansiosta. Kun sisältö ja tarve kohtaavat, sisältö on toimiva. Jos sisältöä ei löydä kukaan, ei se hyödytä ketään.

 

5. Jaa teksti

Kuka huolehtii blogisisältösi jakelusta, kun se julkaistaan? Usein kun ajatellaan, että sisällöntuotanto sujuu leikiten oman firman tuotoksena, unohtuu että myös bloggauksen jakeluun pitäisi panostaa ja käyttää aikaa. Monesti ei riitä, että jaat blogin kerran Facebookissa. Jaa sisältösi niissä kanavissa, joissa kohderyhmäsi on.

Mieti tarkkaan, millaisella viestillä jaat linkin sisältöön. Jo pelkän some-jaon sisällön on herätettävä kohderyhmäsi kiinnostus, miksi he muuten klikkaisivat itsensä blogiin?

Oletko jo tavoittanut some-kanavista haluamasi yleisön? Onko seuraajamääräsi riittävä tarvitsemallesi levikille? Blogin ylläpito on mainio keino kasvattaa omaa seuraajamääräänsä myös somessa. Oikein kohdennetulla maksullisella mainonnalla blogitekstien jakelu on tehokas tapa tuoda some-profiilillesi lisää seuraajia ja ennen kaikkea lisää potentiaalisia asiakkaita. Vaikka et esimerkiksi Twitterissä ole vielä aktiivinen eikä seuraajamäärillesi ole hurraamista, blogisisältöjä jakamalla voit nostaa Twitter-näkyvyytesi uudelle tasolle.

Jos tarvitset jeesiä blogin sisältöjen suunnittelussa tai sisällöntuotannossa, kysy ihmeessä lisää, johanna@hurjamedia.fi.

XXX, Johanna

15.7.2016

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top