aprillipäivä

Aprillipäivä – testi jokaiselle somekäyttäjälle

Selailin lauantaiaamulla eri yritysten sometilejä läpi ja bongailin aprillipäivän vedätyksiä. Joukkoon mahtui hauskoja ja suorastaan nerokkaita ideoita.

Yritysten sisältöjä tutkiessani eräs ajatus heräsi mieleeni. Mitä jos aprillipäivän sisällöt tuotaisiin kaikki satunnaisina päivänä? Erottaisivatko ihmiset feikin ja aidon sisällön? Mikä vaikuttaisi siihen, että ihmiset ymmärtäisivät sisällön olevan huijausta? Kaikki aprillipilat eivät nimittäin olleet aivan mahdottomia vaan oikeasti toteutettavissa olevia asioita.

Viime aikoina on puhuttu paljon lähdekritiikistä ja siitä, että ihmisten pitäisi olla valveutuneempia siitä mitä netissä julkaistaan ja mikä on totta. En voisi olla enempää samaa mieltä. Erilaisia huijauskisoja ilmenee edelleen varsinkin Facebookin puolella, joihin ihmiset osallistuvat palkintojen kiilto silmissä. Iskeekö ihmisille vauhtisokeus somessa, kun sisältöjä kulutetaan hurjia määriä muutamassa minuutissa? Haluaisin muistuttaa, että aprillipäivän tapaisia “faktantarkastuspäiviä” ei ole yksi vuodessa vaan maalaisjärjen käyttäminen somessa on suotavaa ympäri vuoden.

Milloin hoksottimien tulisi sitten surruttaa entistä kovemmin? Tässä muutama esimerkki, joilla välttää suurimmat sudenkuopat:

  • Luonnollisesti aprillipäivänä 1.4.
  • Julkaisu lupaa enemmän kuin on lupa odottaa (onko tämä liian hyvää ollakseen totta?)
  • Julkaisija tekee todella radikaaleja muutoksia normaaliin verrattuna
  • Huonolla suomella tehdyt julkaisut
  • Linkki ohjaa kyseenalaiselle sivustolle
  • Julkaisijan sivun perustamisajankohta (onko sivu vasta perustettu ja julkaisu on ainoa?)

Haluan uskoa, että yritykset pystyvät ansaitsemaan ihmisten luottamuksen somessa laadukkaalla ja systemaattisella sisällöntuotannolla. Homma lähtee ihan perusasioista, kuten tavoitteiden asettamisesta ja sisältöjen suunnittelusta. Jos sivutykkääjistä halutaan tehdä faneja ja yrityksen ympärille luoda yhteisö, tulee asioihin kiinnittää monelta kantilta erityishuomiota.

Käymme mm. näitä asioita tässä kuussa alkavissa uusissa #someakatemia-valmennusryhmissä lävitse. Jos ylläoleva teksti herätti ajatuksia, niin laita viestiä tai sinua/teitä kiinnostaa #someakatemia, niin hae ihmeessä mukaan! Täältä löydät lisätietoa #someakatemiasta.

Hurjin terveisin,

#HurjaJari

5.4.2017

Hurja Media Oy | Y-tunnus: 2661687-4

Top